Klurar på vilken plattform som erbjuder lägst totala avgifter (och eventuellt andra påskägg som kan gömma sig)? Det är pill i marginalen men på större belopp blir det ändå hundratusentals kronor på 10-20 år. Något man kan göra något roligare med än att betala avgifter.
Bortser i nuläget från fondrobotar utan tänker främst på klassiska globalfonder som DNB Global Indeks, LF Global, Avanza Global.
Ett möjligt alternativ skulle kunna vara att blanda in ETFer också.
SAVR använder jag där jag vill ha lägsta avgift. Deras egna ETF har ju riktigt låg avgift och dessutom ingen växlingsavgift så som många andra plattformar har.
Det blir så tydligt (för mig) att avgiften spelar roll men att månadssparandet spelar större roll.
Hur stort kapital förväntar du dig hantera nu och framåt? Kanske det är bättre att lägga till 700kr i månadssparande om man verkligen vill hitta marginaler? (Självklart går det att kombinera, men vill påvisa att avgiften efter 0.4 inte gör så gigantisk skillnad förrän på riktigt stora belopp, och då kanske den skillnaden är en piss i havet jämfört med totala ekonomiska kapitalet).
Har främst tänkt ur perspektivet att man är förbi månadssparandet. Men visst, det skulle göra större verkan. Och ökat månadssparande i kombination med en lägre avgift ännu bättre.
Avgiften räknas i procent så att det skulle vara mer försumbart för att totalbeloppet är större håller jag inte med om.
Får erkänna mig dåligt påläst på ETFer kontra en klassisk global indexfond. Har förstått grundskillnaden men har svårt att greppa om det ena är att föredra över det andra. Har fått för mig att ETFen du länkar till har ännu fler bolag än t.ex DNB Global och det må jag säga är lite tilltalande. Eller kvittar det rent av? Är 1300 som ”hela höstacken” nog?