Global Fond vs Global ETF

Basen i min protfölj ligger i LF global index, betalar ca 1500 kr/mån i fondavgift på den. Min fundering är om det vore klokt att byta denna mot en billigare ETF som följer ett världs index på samma vis?

Tack

Ja, givet att du är beredd att byta till en plattform utan höga transaktionsavgifter (Avanza och gänget tar höga växlingsavgifter) så är det väl en nobrainer att byta till en börshandlad fond som kostar 10k+ mindre om året. Själv använder jag WEBN (7 bp/år) men tänker gå över till SC0J (5 bp/år) för nysparande.

1 gillning

Vilken platform använder du med lägre transaktions- och växelkostnader?

Interactive Brokers använder jag.

3 gillningar

Om man använder valutakonto så blir det inte så illa. Nordnet tar med valutakonto 0,075 % i växlingsavgift.

Kan man kapa den årliga kostnaden från 0,15% eller mer för någon DM+EM-lösning med fonder till 0,07% för WEBN går det snabbt att spara in avgiften.

1 gillning

Jag har Nordnet idag.

Man kan ju skippa courtage avgifter vet ej om valuta avgifter är inkluderade i deras månadsspar funktion (Nordnet).

Det som stör mig med ETF är att man helst ska handla när rätt marknader är öppna. Kan inte sitta en helg och meka med köpen :confused:

Varför? Ingen tillväxtmarknad eller vill du köra det separat?

Den använder syntetisk replikering till skillnad från Amundis motsvarande Prime-ETF:er som kör fysisk så det är ju också en skillnad, på gott och ont.

På Avanza har dom höjt till 0,12%

Tack, jag ser! Det är inte bara hos Avanza (det är inte mäklaren som styr kostnaden för en ETF), utan fondbolaget har själva lagt till transaktionskostnader på 0,05% i sin KID, så att totala kostnaden blir 0,12%.

0,05% är extremt höga transaktionskostnader för en stor ETF. Jag hoppas att det inte kommer stämma framåt utan att det var första året som var så dyrt för att den nybildades. Flera andra stora ETF:er rapporterar 0,00% eller 0,01% transaktionskostnader, och de ska verkligen inte behöva vara signifikanta om fonden drivs effektivt.

Tack för svar, Jag månadssparar ej på detta kontot så det rör sig om ren långsiktig kapitalförvaltning. Det lutar år att jag kommer flytta över till en ETF, min bedömning är att jag på sikt kommer tjäna på den lägre avgiften.

Tack

Det är den syntetiska replikeringen som lockar. Över de senaste fem åren har den, korrigerat för avgift, överpresterat gentemot en fysiskt replikerad fond på samma index med 33 baspunkter, så jag räknar med att spara runt sex baspunkter om året på valet av replikeringsmetod, ovanpå de två baspunkterna per år som den är billigare än WEBN.