ETF:er för globala småbolag

Funderar på att ta in globala småbolag i portföljen om jag kan få med det till rimlig avgift.

Stoppklossen tidigare har för mig varit att jag tycker att det är för dyrt, den billigaste vanliga fonden verkar vara Handelsbankens som kostar 0,67% i avgift.

ETF känns nödvändigt för att komma ner i rimlig löpande avgift och det dyker löpande upp billigare alternativ.

Jag har tittat på nedan två alternativ i lite olika former men är öppen för vilka alternativ som helst bara de är bra och billiga.
Båda är ackumulerande (dvs. återinvesterar utdelningen) och följer samma index MSCI World Small Cap index.

Alternativ 1
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF (IUSN)
Avgift: 0,35%.
Handlas inte i SEK så valutaväxlingsavgift tillkommer.
Innehav: 3400st
Storlek: 6213 miljoner euro (hundra gånger större än Xtrackers)
Startad: 2018-03

Handlas inte i SEK så valutaväxlingsavgift tillkommer.

Alternativ 2
Xtrackers MSCI World Small Cap UCITS ETF 1C Capitalisation (XSWC)
Avgift: 0,25%
Innehav: 1146st
Storlek: 64 miljoner euro (hundra gånger mindre än iShares)
startad: 2025-08

Den handlas i EUR men det finns även en version av denna som handlas i SEK, via Levler.
Den versionen finns även på Montrose, Nordnet och Avanza och heter Levler MSCI World Small Cap by Xtrackers ETF.

Är det någon som äger någon av dessa eller vet om andra bättre alternativ?

Varför har ni valt eller skulle välja den ena eller den andra?

Antal innehav, storlek och spread är väl det som skaver för Xtrackers men den är ju väldigt ny och lär väl växa med tiden.

Hur SEK-versionen funkar och om det finns någon för- eller nackdel med den vet jag inte.

Kan det vara så att Levler tar betalt genom att erbjuda något sämre växelkurs och skär emellan när de gör de underliggande köpen i EUR?
Vad är haken?

2 gillningar

Har själv valt Avantis global small cap value i min TJP. Valt den för att den höjer systematisk risk och förväntad avkastning avsevärt till en rimlig kostnad på 0,39% TER. Tycker inte det finns några marknadsviktade småbolagsfonder som är värda att investera i.

3 gillningar

Levler har Handelsbankens globala småbolagsfond för 0.53 i avgift. Kanske värt som alternativ ifall du vill förenkla månadssparandet.

Den är aktivt förvaltad?
Det är emot min index-religion men tack för tips.

"The Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF USD Acc is an actively managed ETF.
The ETF invests in small cap stocks from developed markets worldwide.
The aim is to put a greater weighting on companies with low valuations and high profitability.
By doing so, the ETF seeks to generate a higher return than the MSCI World Small Cap Value index."

Tack för tips, det gör mig inget om jag måste göra manuella köp så jag är nog ändå ute efter lite lägre pris än så.

Helst hos Montrose, Avanza eller Nordnet som har värdepapperskredit m.m.

1 gillning

Förstår, den är inte aktiv som en stockpick fond, men inte helt passiv heller, är en ”grey box”.

Så vill du ha strikt marknadsvikt och full transparens är det inget för dig.

Dock är ZPRV/X ett alternativ som är mer åt det mer passiva hållet som kanske kan passa dig, följer transparent MSCI index. Saknar dock en del länder så helt globalt blir det inte.

Kanske byta ut en global indexfond mot SPYI så får du med globala Småbolag och automatiskt ombalansering :slightly_smiling_face:

Det är ett för extremt prispåslag tycker jag.
WEBN kanske smackar på 0,001% extra i bekvämlighetsavgift i förhållande till att köpa F50A + tillväxtmarknad separat.
Det kan jag svälja.

Jag betalar 0,07% för WEBN inkl. tillväxtmarknader, SPYI kostar 0,17%, det är för stor skillnad bara för att den inkluderar småbolag.

Om man antar att skillnaden ligger i småbolagen och att det är ungefär 10% av innehavet så tar SPYI drygt 1% i avgift för dem, i vart fall i relation till WEBN.

0,07% * 90% = 0,063% är WEBN:s andel av total avgift om den är 90% av portföljen.

0,17% - 0,063% = 0,107% för 10% småbolag.

0,107% * 10 för att få det till 100% av portföljen = 1,07% avgift om man separerar ut småbolagen.

De tar för mycket betalt för bekvämligheten, bättre att köpa separat och betala kanske 1/4 eller 1/3 av priset.

Sen verkar SPYI i och för sig inkludera småbolag även från tillväxtmarknader men köper man t.ex. deras ETF SPYX kostar den 0,55% så det är fortfarande ett saftigt påslag även på den lilla del som avser det.

3 gillningar

OK. Bara som ett litet tillägg så följer ju WEBN och SPYI olika index och är olika stora. SPYI är fonden till höger nedan. Svårt att säga vilken som kommer gå bäst (inklusive avgift). Jag äger bägge 50/50 och uppskattar att slippa ombalansera och fundera på andel småbolag mer än kostnadsbesparingen :slight_smile:

Jo, jag vet, så det är inte den enda förklaringen, men huvudsakligen.

Jag måste ner till riktigt låga avgifter, annars finns ingen större poäng för mig att köpa ETF istället för vanliga fonder då mellanskillnaden i avgifter blir för liten för att kunna motivera transaktionskostnaderna.

Med det sagt är det såklart smidigt med automatisk ombalansering och färre fonder, det är därför jag har valt global inkl. tillväxt i samma ETF men där var ju prisskillnaden väldigt liten.

1 gillning