Byte från fonder till ETF

Funderar att byta till Nordnet för att använda deras månadsspar i ETF för att dra ner på avgifter, komma ifrån esg och få in faktor i någon slags hybrid. Målet har varit att basera på forskningsevidens. Jag är inte särskilt insatt och har tagit hjälp av AI för att skapa en lista. 5/8 av ETFerna är courtage-fria. Jag ber om feedback från er som är mer pålästa än mig själv. Är detta något värt att satsa på? Horisont ~20 år.

:globe_showing_europe_africa: Global bas Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C XDWD 35%
:money_with_wings: Value Xtrackers MSCI World Value UCITS ETF 1C XDEV 20%
:chart_increasing: Small Cap iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF (Acc) IUSN 15%
:globe_showing_asia_australia: Emerging Markets iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF (Acc) EIMI 10%
:star: Quality Xtrackers MSCI World Quality UCITS ETF XDUQ 10%
:high_voltage: Momentum iShares MSCI World Momentum Factor ETF IS3R 5%
:robot: AI & Robotics iShares Automation & Robotics UCITS ETF (Acc) RBOT 3%
:water_pistol: Defence VanEck Defense UCITS ETF VDNS 2%

Jag föredrar ETF:er framför vanliga fonder.

Har valt ett lite annat upplägg med SPYI som en bredare bas som inkluderar EM och Small Cap.

Avantis ska väl ha erkänt bra faktorfonder. Kanske krydda med någon sådan?

De två tematiska fonderna längst ner hade jag avstått från fastän de totalt sett bara är 5%. Du har redan missat tåget :slightly_smiling_face:, ingen idé att gå in nu. Då hade jag hellre köpt Svenska småbolag (som är väldigt nertryckt) eller lagt lite mer i någon faktorfond.

Var/Hur då?

Via Nordnets månadssparande :+1:t2:

1 gillning

Tack för feedback. Du har en poäng!

Då är det nog bäst att bara stoppa in allt i en marknadsviktad globalfond, typ WEBN, som jag själv har, eller SPYI, som är lite dyrare men som också innehåller småbolag. Det är ingen som vet om det är bättre att välja den som är lite billigare eller den som är lite bredare.

Det där LLM-förslaget låter inte så vetenskapligt förankrat.