Småbolagsfonder och höga avgifter - är Nordnets ETF ett bra alternativ?

Finns det någon baksida till att välja iShares MSCI World Small Cap med tanke på lägre avgift jämfört med Handelsbanken Gl Småbolag ? På Nordnet handlar man den utan courtage-avgift men har inte sett att någon rekommenderat den framför den dyrare från handelsbanken. Undrar därför om det är något jag missar (jag har aldrig investerat i ETF:er, och känner inte till skillnaderna i risk/nytta)

En annan intressant ETF jag hitta var WisdomTree Emerging Markets SmallCap för att få in lite småbolag i tillväxtmarknader. Vad tänker folk om den? Ben Felix på youtube har pratat om att äga den delen av marknaden för att öka avkastningen.

1. Handelsbanken Gl Småbolag - 0.66 % (SEK)
  2. iShares MSCI World Small Cap - 0.4 % (EUR)
  3. WisdomTree Emerging Markets SmallCap - 0.54 % (EUR)

IUSN handlas i EUR och därav tillkommer 0,25% valutaväxling vilket med andra ord ökar avgiften till >0,65% (tillkommer även valutaväxling vid försäljning).
Sedan brukar man inte kunna månadsspara i ETF:er vilket är nog anledning till varför fonder rekommenderas till de allra flesta.

Angående SmallCap inom emerging markets. Absolut kan det vara något att ha då de nästintill är omöjliga att få inom en globalfond och på så sätt öka sin diversifiering, men för de allra flesta skulle jag inte personligen rekommendera att inkorporera detta i sin portfölj då vi ofta förespråkar enkelhet här :).

Vill man verkligen ha EM SmallCap rekommenderar jag SPDR MSCI EM SmallCap istället för WisdomsTree EM SmallCap då SPDR inte har en “dividend” kriterie som således sållar bort en hel del smallcap företag.

Tack för tipset. Dock vore gratis månadsspar i ETF att föredra. Kanske värt att ta dividend ändå?

Skulle starkt rekommendera ZPRV & ZPRX om man använder Avanza/Nordnet. Annars Dimensional Global Target Value om man kan tänka sig ha Handelsbanken.

1 gillning

Skulle gått samma väg som @Alec säger, ZPRV/X eller Dimensionals fonder istället.

Dessa är varken global small cap eller emerging small cap dock…

Valutaväxlingen är dock en engångsavgift (eller tvågångs-), så du kan inte bara lägga på den på den löpande förvaltningsavgiften.

Jo sant, men månadssparar du betalar du varje gång minst 0,25% extra…

Alla är Small Cap Value fonder, en 2/1 fördelning ZPRV/X ger en global exponering (exkl EM, Japan och Canada), DFA GTV har exponering mot hela världen (inkl EM).

Svårt att hitta bra EM fonder med bra exponering mot SCV, den bästa jag hittat är WTED, men kan vara suboptimal då den selekterar på utdelningar istället för värde/kvalitet.

Vill också belysa att det är viktigt att tilta mot kvalitet om man ska ha småbolagsfonder, vilket man inte får om man äger marknadsviktad small cap…

1 gillning

Och hur tiltar man mot kvalitet rent konkret? Att exkludera bl.a Japan och Kanada tycker jag verkar dumt.

Något förenklat så rensar bort olönsamma bolag.

Håller med, köper själv Dimensional där jag kan.
Men köper mycket hellre ZPRV/X än tex IUSN eller Handelsbanken gl Småbolag trots att Japan och Canada saknas.