Jag har delar av min portfölj i svenska fonder sedan många år tillbaka. De ligger till rätt stor del i MSCI World Net return (Avanza Global, sen den kom), vilket är bra och enkelt. Jag tror det har gått bättre än MSCI AW eller FTSE AW. Trots det tänker jag nu försöka gå lite mer mot AW för att få bättre diversifiering, utan att sälja svenska fonder. Jag behöver göra detta med ETFer i Euro pga flytt.
EM: Detta tror jag är ett lätt val, OK avgift givet att det är EM IMI vilket inkluderar small cap
iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Acc)
TER 0.18%
Small Cap: Finns något med lägre avgift ?
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF TER 0.35%
Någon som vet om bättre alternativ ? Billigare Small Cap ? Kanske är så att Small Cap generellt sett är dyrare iofs ?
Nu har du ju inte fått svar så jag gör ett försök:
om jag det var jag så hade jag lagt småbolagsdelen i ZPRV och ZPRX (har själv dessa 2 i en renodlad faktorportfölj på Kiwitrader. Andra innan jag har noggrant analyserad dessa 2 och kommit fram till att de är tillräckligt bra. @Alec brukar förespråka dessa 2 också). Kommer du åt Dimensionals globala småbolagsfond är den ännu bättre
Ishares emerging markets fonden är helt rätt val tycker jag vad gäller EM.
Intressant ide att byta MSCI World Small cap mot US och Eurozone dito, tack! Sparar 5bp verkar det som. Måste titta lite närmare på vad man exkluderar och på returns.
Jag kan se DFIS via BATS exchange på IBKR men det finns en “restricted trading” flagga. Den verkar sakna KID och PRIP dokument. Kan nog inte köpa den från EU kanske.