Fond som följer MSCI World small cap?

Hej RT!

Vet vi om det finns någon fond om man vill investera i msci world small cap?

1 gillning

Jag använder IUSN för detta. Men då är det i ETF form i Euro, så det kan bli dåligt för de som växlar från SEK beroende på avgifter.

1 gillning

Tyvärr dåligt med det om du söker vanliga fonder. Handelsbanken Globala Småbolag är nog närmast men den följer ett esg-index.

Annars är det ETF:er du får leta efter men det finns inga i SEK utan du får räkna med valutaväxling, courtage, spread m.m.

1 gillning

Okej!, hur funkar det med ETF:er? Är de syntetiska eller äger jag underliggande tillgångar, har någon säkerhet om banken skulle gå omkull? (tänker på dem tyska)

Du kan läsa mer om etf:er här :slight_smile:

Jag behandlar dom som vanliga fonder med tillägget att de går att köpa och följa kurs i realtid på börsen, precis som en aktie.

Just IUSN eller iShares MSCI World Small Cap är enligt justetf ”sampling”

The ETF replicates the performance of the underlying index by sampling technique (buying a selection of the most relevant index constituents).

Small cap och EM är ofta samplat då det inte är lika lätt och billigt att köpa och sälja. Om du ska äga exakt allt kan kostnaden bli för hög för att motivera ägandet. En bra sampling kan följa Index “tillräckligt bra”

1 gillning

Javisst, jag ville egentligen bara svara på frågan:

Tror också IUSN är bästa alternativet (äger den själv)

Hej igen!

Jämförde HB globala småbolag med en etf som följer msci world small cap.
Här är resultatet:

Tänker att det ändå är ganska liten skillnad, i perioder överpresterar till och med ESG-indexet.
Då jag har lång sparhorisont och vill ha en stor tilt mot småbolag så tror jag denna funkar minst lika bra som en ETF, då som ni sa tillkommer en massa kostnader, desutom kostar Hb-fonden endast 0.45% på savr.
Hur tänker ni?