Indexfond som motsvarar Vanguard Global Small-Cap?

Hej!

Jag sitter och pillar med att optimera min långsiktiga portfölj (10+ års horisont) och sneglar på att lägga till globala småbolag för att få maximal marknadsvikt och riskspridning enligt forskningen.

Det optimala valet rent indexmässigt hade ju varit Vanguard Global Small-Cap Index Fund (EUR Acc / USD Acc), eftersom den spänner extremt brett och följer MSCI World Small Cap. Tyvärr är den ju svåråtkomlig för oss vanliga småsparare på de svenska plattformarna utan att det drar iväg i avgifter (t.ex. på grund av valutaväxling, plattformsavgifter eller höga minimikrav).

Jag letar därför efter det näst bästa alternativet, en billig, passiv och bred indexfond som går att köpa direkt via Avanza eller Nordnet.

Mina funderingar går just nu kring:

• Handelsbanken Gl Småbolag Ind Crit: Den är väl det vanligaste förslaget här på forumet? Följer Solactive-index vilket är ganska nära, men avgiften ligger runt 0,60–0,70 % vilket känns lite i saftigaste laget för en indexfond när man är van vid globala storbolagsfonder runt 0,10–0,20 %.

• Zetaporföljer / Fondrobotar: Jag vet att Lysa och Opti får med småbolag automatiskt till en vettig helhetsavgift, det är absolut ett alternativ.

Men om jag vill bygga detta själv på Avanza/Nordnet, hur har ni andra löst det? Finns det någon dold guldkorn till fond som jag har missat som följer MSCI World Small Cap (eller liknande) fast med en lägre prislapp? Eller är det bara att svälja Handelsbankens avgift om man vill ha biten i egen regi?

Tacksam för alla tips och input!

Även med nämnda plattformars skyhöga transaktionsavgifter tror jag att det blir svårt att slå iShares MSCI World Small Cap (WLDS), som kostar 35 baspunkter per år, om man inte har en väldigt kort sparhorisont.

Vad jag vet så finns det bara Handelsbankens småbolagsfond som traditionell fond.

Däremot finns Xtrackers MSCI World Small Cap UCITS ETF som även är noterad i SEK vilket innebär att du slipper betala för växling.

1 gillning