I Ekonomibyrån på SVT sa Gunilla von Platen att många “bra” småbolag hade fått för mycket stryk på börsen och att det kommer vända uppåt framöver.
Hur hittar man dessa “bra” småbolag? Finns det en bra småbolagsfond som borde fånga upp detta? Eller kanske ett investmentbolag som har bra småbolag i sin portfölj?
Företagsledare och entreprenörer är per definition obotliga optimister (och ofta partiska). Att basera sin portfölj på vad en enskild person tycker är som att singla slant med sina sparpengar
Vill du göra det enligt den klassiska RT-skolan? Skippa bruset och titta på PLUS Småbolag Sverige Index. Då köper du hela den svenska småbolagsmarknaden i ett svep, brett och billigt
Precis det var mer så jag tänkte för att täcka in hela sektorn, nackdelen är att man får med alla “skitbolag” också antar jag
Men som du sa, svårt att veta vilka som utvecklas bra
Svårt att hitta småbolagsfonder för ett rimligt pris om de ska vara global. Finns väl bara Handelsbanken global småbolag indeks som alternativ då tror jag . Den har runt 2300 innehav.
Har zprv och zprx på avanza. Men då är ju tanken inte att det är bra timing att kliva in i småbolag, utan att small cap value kan ge god avkastning över låååång tid.