1.59% värt avgiften för att exponera sig mot småbolag i tillväxtmarknader?

Swedbank Robur small cap emerging markets är en aktiv fond som är dyr - två saker som forumet (och jag) ogillar. Jag undrar om det finns någon beräkning på om och när en avgift blir för hög där fördelarna man får med riskspridning och avkastning försummas till nackdel av kostnaden.

Min portfölj:

Vill i så fall ha 5% småbolag emerging och 5% AMF småbolag (eller byta till plus småbolag då jag är orolig för att ha aktiva fonder…men det är en separat diskussion)

Jag tänker att 1.59% avgift inte är mycket med en 5% andel i portföljen? Däremot kanske det inte fyller någon funktion. Hur tänker ni? Finns det andra alternativ till små bolag i TM?

Rent rationellt så anser jag inte det vara värt det men jag har en småbolagsportfölj ändå, låtsas att den ligger i lekhinken😃

1 gillning

Har du kollat på alternativen?:
WisdomTree Emerging Markets SmallCap Dividend UCITS ETF. Medium small cap value. 900 aktier, 8% i top 10. något om quality-momentum screen. dock “ESG”. 0.54% i avgift

SPDR MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETF 0.55% i avgift

3 gillningar

Om du kan tänka dig ETF:er finns WisdomTree EM Mkts SmallCap Dividend (WTED), som ger dig exponering mot både storleks- och värdefaktorn. Den har bara 0,54% förvaltningsavgift, men så tillkommer förstås engångsavgifter med courtage+valutaväxling+spread vid köp/sälj.

1 gillning

Har aldrig handlat med ETFer. Vet inte hur man på ett optimalt sätt investerar i det och för/nackdelar. Något på Avanza känns smidigare?

Jag har inte djupkollat någon av de två föreslagna ETF:erna, men…

Globala EM-fonder brukar vara mer eller mindre en bluff, speciellt de med låga avgifter, var beredd på avgifter på minst 20% för äkta vara (fonder som köper aktier utanför börserna och inte följer något index, för det är i praktiken omöjligt att följa de breda EM-indexen med riktiga aktie-investeringar).

Antingen är globala EM-fonder helt syntetiska eller så använder de “optimized sampling”. Så de investerar inte i de flesta av de bolag de påstår att de investerar i (vilket framgår om man läser det finstilta). De enda utvecklingsmarknaderna som EM-fonder brukar investera i, med riktiga aktieinnehav, är Kina, Indien, Sydafrika, Mexiko, Brasilien, och, mer sällsynt, Egypten eller lite Östeuropa. Lägg till det, att också en stor andel av deras (fonder med optimized sampling) “riktiga” investeringar ofta ligger i Taiwan, Korea, Singapore och Hong Kong, som inte varit utvecklingsländer sedan 80- eller 90-talet.

Globala småbolagsfonder använder mycket mer derivat än andra fonder. De brukar bara ha riktiga aktieinnehav i bolag, som är så stora, att de flesta svenskar skulle kalla dem stora bolag. Tycker du att ett bolag med tiotusentals anställda och biljoner i omsättning (eller hundratals miljoner i USD) är ett småbolag?

Med billiga EM småbolagsfonder, så blir effekten ännu mer förstärkt. Det finns helt enkelt nästan inga småbolag att köpa över börsen i EM-länder. Handeln med de fåtal småbolag som finns på börserna är för liten, med ett litet antal storägare (ofta grundarfamiljerna), som sitter på de flesta aktierna och aldrig handlar med dem.

Så istället investerar billiga EM småbolagsfonder mest i derivat (vars värde är tänkt att återspegla den handfull småbolag som finns börsnoterade i varje EM-land, men där det knappt finns någon handel), aktier i ett fåtal större bolag, och innehav i småbolag i Singapore (fastighetsaktier, vilket är lite komiskt, eftersom enbart staten kan äga land i Singapore, och fastighetsbolagen leasar den) och Taiwan (high tech), som ju inte varit EM-länder på decennier.

Därmed inte sagt att man inte kan tjäna pengar på dessa fonder, bara att de inte är vad de utger sig för att vara. Och du gör dessutom de flesta bolagen i (riktiga) EM-länder en björntjänst genom att äga dem.

3 gillningar

Hej, Tack för infon, kände inte till detta tidigare. Vet du om Avanza Emerging market drabbas? Matarfonden investerar i Amundi Index Solutions - Amundi Index MSCI Emerging Markets I13SK Asset Allocation|Top 10 Holdings|Amundi Index Solutions - Amundi Index MSCI Emerging Markets I13SK-C|ISIN:LU1903509831
Men enligt Morningstar så innehåller den ca 1400 aktier eller har jag missat nått?

Hittar ingen information on exakt den Amundi-fonden. Men Amundi har några ETF:er som följer samma index, och enligt webbplatsen justETF, så har de “Physical (Full replication)”.

Det är mycket möjligt att alla Amundi:s fondvarianter som följer detta index, använder samma underliggande fond.

Jag gillar WisdomTree Em Mkts SmallCap Dividend. Utdelning på 4.5% och avgift på 0.46%. Bra tillväxt jämfört med Vanguards EM indexfond.