Dessa ETF:er verkar ha väldigt låg avgift (0,05% respektive 0,20%).
Är det dolda avgifter jag missar eller är de inte så ”index” som man kan tro?
Jag känner mig förbryllad för är det 0,05% (eller 0,2% för EM) i avgift är det väl svårt att argumentera för annat än detta om man fokuserar mycket på avgift??
Jag har tagit 1 000 000 kronor på 10 år med 6% utveckling som jämförelsetal. Sjukt om det ”bara” är 18 000:- i total avgift under dessa 10 år, no?!
(Jag hittade dem som underliggande investering på LYSA)
Det är tvärtom såvitt jag kan se, ju längre tid desto högre avgift.
Den du nämner har 0,07% i avgift på ett år (och 6% utveckling). På 10 år har avgiften ökat till 1,18% (exkl. avgifter för köp o sälj).
Hänger inte riktigt med här. WEBN har bara börshandlats sedan juni. Förstår inte heller varför avgiften skulle bli högre på längre sikt jämfört med en fond. ETF:en lönar sig väl snarare mer ju längre man äger den eftersom den lägre avgiften till slut kompenserar för spread och ev. courtage/växlingsavgift?
0,5% köpavgifter, 0,5% säljavgifter och 0,07% förvaltningsavgift så 1,07% (förenklat)
Håll 10 år och sälj då så kostar det 0,5% + 0,5% engångsavgifter och 0,07% per år dvs 0,17% per år förenklat räknat, och 0,118% per år med 6% avkastning.
Köp en gång och håll i 30 år så närmar vi oss 0,07% per år eftersom köp/sälj avgiften blir försumbar. Dessutom till dess har vi säkerligen andra avgifter eller så har vi gått över till euro och slipper valutaavgift eller också har fonden lagt ner osv.
Det är nog för att jag är van att se avgifterna per år och inte per 10 år, så för mig hade det varit tydligare om det i uträkningen även redovisades vad kostnaden blir per år för längre perioder
Amundi MSCI Emerging Markets UCITS ETF EUR (C) har låga avgifter eftersom den inte äger några aktier, utan bara äger swappar.
Totalt så finns mer pengar placerade i alla EM-fonder, än det totala börsvärdet av de aktier de är baserade på. För bolag, som är med i populära index, på börser i andra utvecklingsländer än Kina, Indien och Sydafrika, så är det tusentals gånger mer pengar placerade syntetiskt i dessa aktier, än vad det totala börsvärdet för aktierna är.
Det är tyvärr ovanligt att fonder som skall följa ett index för utvecklingsländer, eller ett annat utvecklingsland än Kina, äger hela indexet. Ofta äger de inga aktier alls, och när de gör det så är det inte i alla de länder som indexet täcker, bara på de med de största börserna, och bara i de största bolagen, med bäst handel på börsen. Om någon vet några EM-fonder som verkligen äger alla aktier i ett index, så tipsa mig gärna, alla som jag vetat om har lagts ned pga brist på placerare (pga höga avgifter).
Många små utvecklingsländer har små börser med låg aktivitet och höga avgifter. Så fonderna har svårt att äga och handla dessa aktier.
Så om du köper fondandelar i utvecklingsländer av ideologiska skäl, för att stödja den ekonomiska utvecklingen och stabiliteten i utvecklingsländer, så gör du inte det genom att äga andelar i sådana här fonder.