ETF prisskillnad

Hej!

Söker ett svar på varför det är rätt stor skillnad i pris på dessa två liknande ETFer:

iShares Core EM IMI (0,28%)
iShares EM IMI ESG (0,17%)

Om jag förstått saken rätt så följer dom samma index, men den undre screenar en del bolag pga ESG. Jag förstår då inte hur den kan vara billigare då det väl borde vara mer jobb med den.

Tacksam för svar! :slight_smile:

iShares EM IMI ESG, har ca 1000 färre aktier

TER för både verkar vara identisk (0.18%) så osäker på var du får 0.28% vs 0.18%? Kan det vara via Avanza så att skillnaden du ser är temporära p.g.a. transaktionskostnader?

Enligt justetf.com så har båda drygt 2000. Icke-ESG-varianten ~100 fler.

Ja det är på Avanza som jag ser dessa priser.

0,17% låter extremt billigt för EM small- mid- och large cap i mina ögon.

Om du läser fact sheet på Blackrock ser du att ESG har 2259 och icke ESGn 3113. Båda har en expense ratio på 0.18% enligt deras fact sheets
https://www.blackrock.com/se/intermediaries/literature/fact-sheet/saem-ishares-msci-em-imi-esg-screened-ucits-etf-fund-fact-sheet-en-se.pdf
https://www.blackrock.com/se/individual/literature/fact-sheet/eimi-ishares-core-msci-em-imi-ucits-etf-fund-fact-sheet-en-se.pdf

Tack för länkarna, det var ju rätt stor skillnad i innehav. Och väldigt märkligt med den stora prisskillnaden på Avanza.

1 gillning

Lugnt
För några månader sedan så undersökte jag prisskillnaden på ETFer hos Avanza vs Nordnet och kom fram till att Avanza var generellt sett dyrare

Fortsätter lite på samma ämne här.

Jag såg att Avanza EM nu kostar 0,36% i totala avgifter per år. Har jag väldigt dåligt minne eller? För jag har bestämt för mig att den fonden alltid kostat 0,26%.

Jag har skickat en fråga till Avanza angående priset på ETFen ovan, om det stämmer att den bara ska kosta 0,17%, isåfall blir det nog att börja köpa den istället.

Avanza publicerar Total avgift och inte enbart Förvaltningsavgift. Total avgift inkluderar bland annat transaktionskostnader som varierar från år till år och är faktiska kostnader som fonden drar på sig i termer av courtage, växlingsvagifter etc. (Förvaltningsavgift ändras mer sällan). Transaktionskostnaderna som visas är alltså historiska och kommer inte nödvändigtvis vara samma under tiden du bestämmer dig för att äga respektive fond.

Aha, jag förstår. Tack för förklaringen! :slight_smile: