Avgift/total avgift - förtydligande

Hej,

Behöver lite hjälp att förstå vad som är skillnaden mellan avgift och total avgift på Avanza.

För typ två veckor sen startade jag en tråd kring avgiften på fonden Länsförsäkringar tillväxt då jag såg att de hade höjt deras totala avgift från 0,46% - 0,53%. IOM detta så valde jag att flytta innehavet från den fonden till Avanza Emerging istället då de hade en total avgift på 0,26%.

I dag öppnade jag Avanza och såg att deras fond har fått en höjd total avgift till 0,35%.

Ändras avgifter så frekvent? Gör man verkligen den förändringen undan att kommunicera ut det till innehavarna? Blir väldigt tråkigt att behöva flytta pengarna runt. Tanken är att vara passiv men har svårt att låta bli när man stöter på något liknande. Samma händelse under två veckors period. Nu är iofs Avanzas fond fortfarande väldigt prisvärd jämfört med Länsförsäkringar, dessutom mindre exkludering samt är det små pengar i det hela.

Ringde Avanza i dag men de kunde inte svara på frågan varför den totala avgiften hade förändrats och de har bett om att få återkomma i frågan.

Det är Avanza som är duktiga på att redovisa “total avgift”. Där ingår fondens interna transaktionskostnader, typ courtage som de betalar för att köpa och sälja aktier. Jag tror att man använder förra årets transaktionskostnader som bas och därför har många fonder nu uppdaterats med nya siffror.

Det är alltså inte förvaltningsavgiften som har förändrats.

3 gillningar

Som @emilv skriver. Dessutom ska man vara medveten om att andra banker inte alls skriver ut transaktionsavgifterna alls. Utan de redovisar vanligtvis endast förvaltningsavgiften till fondbolaget.

Så samma fond ser billigare ut hos andra än Avanza om man jämför deras totala avgift med förvaltningsavgiften hos en annan bank. Trots det är avgifterna du betalar exakt samma!

Avanza redovisar helt enkelt tydligare.

1 gillning

Ok nu hänger jag med. För att det ska vara en rättvis jämförelse mellan fonderna är det alltså bättre att kolla på den förvaltningsavgiften än den totala?

Det är enklast att titta på förvaltningsavgiften.
Sen är det ju så att den totala avgiften ändå har betydelse och där kommer aktiva fonder att ha en högre total avgift då de utöver den högre förvaltningsavgiften även får högre transaktionskostnader då de gör affärer mer frekvent mot en indexfond.

2 gillningar

Det tycker jag inte. Ett sätt för fondförvaltaren att minimera förvaltningsavgiften är att helt enkelt inte engagera sig speciellt mycket i att optimera fondens affärer. Så det kan finnas incitament att låta transaktionskostnaderna dra iväg ifall du som kund ändå inte ser dem.

Låga transaktionskostnader är en indikation på kvalitet i en fond.

Så här skriver SEB om vad som ingår i transaktionskostnaderna:

Transaktionskostnaden beskriver vilka kostnader fonden har för handel i värdepapper och är ingen kostnad som tillfaller fondbolaget. Den är beroende av vilka typer av värdepapper som fonden handlar, samt hur ofta fonden gör affärer (fondens omsättning) – vilket också gör att transaktionskostnader generellt varierar mer än den årliga avgiften.

I transaktionskostnaden inkluderas courtaget för affärerna som fonden gjort. Dessutom inkluderas en del som avser hur fonden påverkats av skillnaden mellan det pris som marknadens köpare och säljare ställer. Denna del kallas för implicit kostnad medan courtage benämns som explicit kostnad. En stor skillnad i köp- och säljpris är ofta förknippat med att det finns en större osäkerhet i vad som är ett rättvist pris för instrumentet. Till exempel redovisar ofta aktiefonder med inriktning på utvecklingsmarknader en högre transaktionskostnad än exempelvis aktiefonder med inriktning på den svenska marknaden. Vissa fonder som handlar i instrument där denna osäkerhet är låg kan ändå redovisa en hög transaktionskostnad på grund av att fonden har en högre omsättning. Skillnaden mellan köp- och säljkursen baseras på estimat framtagna gemensamt med branschorganisationer i Europa.

Om fonden investerar i andra fonder påverkas den också av de underliggande fondernas rapporterade transaktionskostnader.

Fondbolag i Sverige kan använda olika metoder för att beräkna transaktionskostnader på grund av att implicita kostnader nyligen inkluderats och det fortfarande saknas en gemensam standard på marknaden över hur denna ska beräknas. Vi strävar alltid efter att beskriva fondernas kostnader på ett korrekt och rättvisande sätt för våra kunder.

1 gillning

Tack snällt för att ni tog er tid att förtydliga detta. Blev faktiskt lite klokare och är rätt så imponerad av Avanza att de är så transparenta. Nu gillar jag min portfölj bara för det ännu mer!

Tack RT!

2 gillningar

Det är den Årliga avgiften du ska jämföra då den inkluderar nästan alla avgifter/kostnader förutom just transaktionsavgifterna som kan variera mellan åren.

Kan någon förklara vad Nominell avgift innebär? Jag läste runt på FeeFighters och det ser ju billigt ut med Savr och Fondo etc, men så är ibland den nominella avgiften typ samma som andras. :thinking::saluting_face::sweat_smile:

Hej, fösöker förstå avgifter. Har köpt en fond på Avanza där jag trodde jag köpte en “relativt” billig fond med 0,53 i förvaltningsavgift. Men när jag läser redovisningen av avgifterna blir jag inte klokare… Total avgift 1 år 1,53%. Förstår att Avanza på redovisar kostnaderna mer transparent än andra. Så har jag egentligen köpt en ganska dyr fond?

Vilken fond är det? Även om det hade varit 0,53% så är det också en ganska dyr fond. Bland indexfonder så är det typ bara globala småbolagsfonder eller tillväxtmarknadsfonder som ligger därikring. Är det en sådan?

Globala indexfonder ligger oftast runt 0,2% ungefär.

Avanza redovisar total avgift = förvaltningsavgift samt eventuella transaktionsavgifter och sådant. De flesta andra banker redovisar endast förvaltningsavgiften.

1 gillning

Hej, hittade de här ETF-valen som tips på något ställe. Det är HANetf Future of Defence och VanEck Defense. Känns som att det kan vara en klok investering att lägga ngn slant på försvar med det läge vi hamnat i. Men det kanske finns bättre alternativ? Jag är novis :slight_smile:

Jag är helt oinsatt i dessa typer av nischfonder så jag kan ej hjälpa dig där tyvärr. Jag håller mig till min vanliga strategi oavsett hur börsen går eller vem som är president eller vilka som krigar mot varrandra. Strategin är bara billigt, bredd och marknadsviktat.

2 gillningar