Jag har nyligen börjat titta på fonder inom försvar/vapen. Det slog mig att det, tyvärr, säkert finns en vinst att göra där på lång sikt då världen blir allt mer skakig.
Berättade för min flickvän om mina tankar och hennes svar på detta var som väntat. Att det är omoraliskt och att jag inte borde främja detta.
Jag är en vuxen människa och gör precis vad jag vill, men samtidigt vill jag kanske i berätta att jag har utökat min portfölj med vapen.
Min fråga till forumet handlar alltså inte om moralen, utan om hade ni berättat för era respektive, som är pacifister, att ni har investerat i vapen? Eller hade ni “ljugit” och inte sagt något?
Det beror nog på hur mycket pacifist din sambo är. Jag hade inte ljugit men om det är jättestor grej för henne hade jag nog avstått köp av respekt för henne.
Jag hade inte ljugit för min partner. Jag hade pratat med henne om det och om det hade varit så viktigt för henne så hade jag bestämt mig för att respektera det och låtit bli. Det är inte värt det.
Risk att man skapar onödig konflikt som försämrar relationen. Finns massa annat att investera i så det är inte så att man inte har placeringar att välja på. Kanske är annan grej om du anser att vapen är det viktigaste du kan tänka dig investera i förstås.
“Fler lögner” är väldigt sällan lösningen om man vill leva ihop tills pensionen. Sanningen tenderar att dyka upp förr eller senare, och tillit till sin partner är väldigt viktigt.
Måste du tjäna pengar i fonder?
Om så inte vore fallet skulle väl problemet vara löst. Så här i påsktider kanske Matteusevangeliet, kap. 6 verserna 19-21 och 24 manar till eftertanke.
Varför tror du att vapenfonder kommer att prestera bra framöver? Alla förväntningar och lite mera är redan inbakade i aktiepriserna. Många brancher kan gå bra under kristiderna, ej bara vapen.
Sen kan jag tycka att egna investeringar och vad du röstar på är din ensak och blir det konflikter om man pratar om det kanske man ska låta bli att prata om det. Man kan ha bra ihop fast man tycker olika.
Generellt sett skulle jag inte investera i en branschfond då det oftast resulterar i en risk man inte får betalt för. Du är ju inte precis först med tanken att krigsmaterial kan vara en bra investering pga Ukraina tex, så dessa aktier har naturligtvis geopolitiken inprisad i nuläget.
Om du dessutom har en partner som känner starkt kring detta tar du verkligen ”en risk du inte får betalt för”. Min rekommendation är att köpa en global indexfond och njuta av en problemfri investering, både på det finansiella och privata planet. Däremot skulle jag unvika fonder som explicit exkluderar en massa aktier, tex krigsmaterielaktier.
Människor har ju krigat sen innan vi klättrade ner från träden.
Det kommer krigas vidare om du äger vapenaktier eller ej.
Ska dom människor som jobbar på Bofors sluta jobba?
Ska man undvika investera i allt som skadar andra är det väl lika illa ha aktier i Coca Cola. Tänk alla amerikaner som dricker hinkvis med coca cola som får diabetes och inte har sjukförsäkring. Dom kommer dö.
Tänk på all koldioxid vi människor andas ut och förstör klimatet!
Varför berätta för din flickvän vad du har i din portfölj?
Jag har indexfonder så t ex SAAB ingår säkert.
Det känns gött äga svenska företag som spöar ryssar tänker jag.
Har du berättat för din flickvän att hennes skattepengar går bland annat till stöd till Ukraina som krigar? No one gets away clean.