Min partner vill inte att jag har vapen i portföljen

Det kan man ju göra men mängden vapen i världen förblir densamma. :person_shrugging:

1 gillning

Så lär det vara. Mitt inlägg handlar om att man kan göra klokt i att undvika bråk hemma. Låt henne leva i sin bubbla och alla mår bättre.

Jag hade personligen aldrig berättat det men TS hade redan tagit upp det så skadan har redan skett.

1 gillning

Finns det annat icke-etisk som du har din portfölj som du inte berättar för din eventuella partner?

Säkert, jag har massa globala index och EM. Vet inte ens om allt skit som finns paketerat.

1 gillning

Din partner bestämmer inte vilka investeringar du har. Så länge det inte är olagligt förstås. Vi har ju ett gäng anti-ESGare här. Så be henne taggad ned eller så får hon hitta en ny partner.

Ett inspel. Det finns olika typer av vapen, så det går att differentiera frågan rent etiskt. Personligen tycker jag traditionell vapenindustri är okej så länge företagen följer internationella normer (vi behöver försvar). Däremot har jag svårt att investera i företag som tillverkar exempelvis klusterminor, kärnvapen och andra typer av vapen som primärt är tillverkade för att göra extrem verkan på civilbefolkningen.

Krig är bajs och därför är tyvärr vapen ett nödvändigt ont…

Frågan är hur hon skulle agera om/när kriget kommer till Sverige? Kommer hon agera diplomat och försöka förhandla med de som invaderar Sverige? Eller hoppas hon kanske i smyg att några åtminstone tar till kamp, med vapen som medel, för att försvara oss?

De vapenmotstånadare jag pratat med tidigare som är anti försvarsmakten och så vidare brukar tänka annorlunda om krigen väl skulle komma till Sverige… “Ja, men det är ju en helt annan sak då”, brukar de säga…

Alternativet är ju att låta oss bli överkörda utan motstånd.

Tyvärr ligger det ju i många människors natur och kultur att sträva efter mer makt, markområden, sprida sin kultur och ideologi på andra, och göra detta med vapen som medel. Övriga måste kunna försvara sig.

Såsom jag tänker så behövs vapen för att försvara sig i krig, samp vapen i fredstid för att bevara freden.

Sen vad gäller frågan kring hur ni ska investera så tänker jag spontant att det är helt upp till var och en hur man vill investera. Du borde få investera som du vill och hon som hon vill. Men du ska ju också kunna stå för det i så fall och inte ljuga o det om frågan kommer upp.

7 gillningar

Vet inte riktigt varför man skulle berätta detaljer kring vad man investerar i. Min sambo är totalt ointresserad och alla jag känner också. I övrigt håller jag med din sambo :slight_smile:

Ja, de flesta som kramar vapen är ofta ganska ytliga. :crazy_face: :policeman:

1 gillning

Har din sambo tänkt på att en del av det hon betalar i skatt hamnar till svenska försvaret? 2% är ju målet.
Eller tycker hon att vi inte ska ha ett försvar i Sverige?
Men det finns ju massor av bra fonder som investerar brett och i alla brancher, även försvar.

4 gillningar

Just vapen är lite konstigt att vara emot då de behövs för självförsvar.

Jag är helt öppen med att jag äger tobaksbolag om ämnet kommer upp. Inte värre än att äga McDonald’s, Cloetta, Coca-Cola eller PepsiCo.

4 gillningar

Det här med vapen är ett laddat ämne.

4 gillningar

Pratar om allt möjligt med henne som gynnar ett bra samtal.

Jag tänker att man kan vara för länders rätt till väpnat försvar mot angripare och samtidigt vara mot att tjäna pengar på att andra människor måste döda och dödas för sin frihets skull.

Ifall TS verkligen vill äga fonder inom vapenbranschen kan han ju föreslå för sin partner att en del av avkastningen från dessa fonder skänker han till välgörande ändamål i Ukraina eller liknande. En kompromiss helt enkelt, vilket inte är helt ovanligt om man vill ha en långvarig relation med någon. :wink:

1 gillning

Badumtissh!

Kan du länka dom? Min konfirmationsbibel ligger nånstans i förrådet.

Vilken tvist om sambon tycker det är en dealbreaker att marknadstajma. Man kan trots allt inte dela ett liv om man inte delar grundvärderingar.

:kissing_heart:

Istället för att diskutera ev. investeringar med din partner kanske det är läge att prata om öppenhet och ärlighet och vad man tycker är ok där. Då får du svar på frågan om det är ok. Samtidigt ger du din partner gåvan och digniteten att välja om hen vill leva i en relation där ni båda är överens om att man borde hålla vissa saker som många anser är väsentliga från varandra, eller att avstå och så får ni båda möjlighet att söka er till partners som delar era respektive värderingar.

Sammanfattat: Du vill inte vara med någon som inte är okej med att du har vapen i din portfölj. Hon vill inte vara med någon som har vapen i sin portfölj.

Att inte berätta för någon gör inte så att problemet försvinner. Tror att det är klokt om du respekterar hennes ståndpunkt genom att vara ärlig. Sen är det upp till henne om hon är okej med dina beslut. Sanningen kommer alltid fram så det är lika bra att vara ärlig.

Om min partner i hemlighet sysslade med saker som jag uttryckligen inte är okej med hade jag sett det som ett dubbelt svek. 1. Medvetet hemlighållande, 2. Skumt beteende. En relation är en investering i mer än bara pengar, sen är det upp till dig om det är något du tycker är viktigt.

3 gillningar

Jag skulle personligen ha svårt att ha en relation med en person som har en så extrem livsåskådning som pacifism. Tycker hon att ukrainarna ska lägga ner sina vapen och välkomna den ryska befriaren?

Men som svar på din fråga då: Nej jag skulle inte ljuga för henne, utan istället investera i det jag tror på och rakryggad stå för det. Om det verkligen är viktigt för dig att investera i just försvarsindustri så gör det. Om du tror att det kan leda till att er relation spricker så fundera på om du tycker det är värt det.

4 gillningar