Nu tänker jag inte uppmana dig att investera i någon form av enskilda aktier eller tematiska fonder. Vilket du funderar på. Det i sig är en dålig idé och en risk du antagligen inte får betalt för!
Men jag tycker att det här belyser vilka fundamentala skillnader det är i era livsåskådningar.
Är det för att du känner henne väl och ni är på samma våglängd i övriga frågor, eller för att det här är ett område du vet att det skaver mellan er på?
Jag skulle ta en lång funderare och eventuellt diskussion med din partner om varför hon åtminstone inte kan acceptera dina val?
Beroende på hur länge ni varit ihop hade jag funderat på om det verkligen bara är begränsat till just detta. Det är en sak att hon inte personligen skulle göra det, och en helt annan att hon uttryckligen dömer dig för det.
Jag känner henne och vi är på samma våglängd i de flesta frågor. Sen finns det såklart andra frågor där vi inte håller med varandra. Exempelvis politiskt står vi inte varandra nära, men kan ändå ha en sund diskussion och respektera varandra för att vi har olika åsikter.
Jag skulle inte vilja vara i ett förhållande där både tycker samma om allt, för då utvecklas man inte.
Att ivdestera i vapenföretag är inte samma sak som att stoppa krigherrar. Tror nog att de hellre sprider ur sina vapen och skapar hälsosam konflikt än en varaktig fred.
Jag tycker du ska stå rakryggad och vara öppen med din partner och hoppas att hon väljer att helhjärtat antingen lämna eller matcha din investering.
Jag förstår inte. Är det ett gemensamt sparande där hon har synpunkter kring investeringsstrategier? Då är det självklart fel att gå emot hennes uttalade vilja. Är det ditt privata sparande, så kan hon naturligtvis ha åsikter men dessa behöver inte påverka dina val och inget som hon behöver underrättas om.
Köp vapenindustri om du vill, sen kan du ju köpa ett fint halsband eller nåt till partnern för en del av vinsten.
Partner: “Åh hjärtat vilket fint halsband, tack så mycket ”
Du: “De där har mina Carl Gustaf betalat, höhöhö ”
Partner:
“Ridå ner”
Men TS har ju redan varit ärlig och berättat sina planer och hans partner har uttryckt sina åsikter i sakfrågan. Nu undrar han om han ska följa hennes strategi eller inte. Bara för att man inte följer andras råd och reflektioner betyder inte att man ljuger. Om jag tex diskuterar med min partner vilken jacka jag ska köpa och han säger “köp inget från det företaget, de använder miljöfarlig färg i sina textiler” och jag sedan köper jackan ändå, eftersom argumentet var icke relevant för mig, så betyder det inte att jag har gått bakom ryggen på min partner. Sedan är det kanske lite dumt och okänsligt att statuera med sitt val och bära just den jackan varje gång man ses. Men man behöver inte känna skuld för att man följer sitt eget huvud.
Hej!
Jag har väldigt att förstå hur pacifister tänker idag, när vi varje dag ser vad som händer i Ukraina. Det är väl jätteviktigt att ha ett bra försvar för allas vår trygghet. Det handlar ju inte om att vi ska angripa ett annat land utan om att försvara vårt fina land! Jag drog en lättnadens suck när vi äntligen blev fullvärdiga medlemmar i Nato och har både Saab och ett par andra aktier kopplade till vårt försvar i min portfölj trots att jag är kvinna. /Britt-Marie
Jag upplever ändå att det är viss skillnad att säga att man investerar brett och globalt och då ingår krigsindustrin i paketet vs om man säger att man vill investera särskilt i krigsindustrin för att man hoppas på större vinster i den sektorn framöver. Det senare lär ju provocera många fler än just ”radikalpacifister”.
När jag började med aktier hade jag också funderingar på om jag skulle utesluta vissa industrier, typ vapen.
Tog upp den tanken med min man som sakligt förklarade sin ståndpunkt (om än lite extremt):
“Barnsoldater kommer inte sluta finnas bara för att du väljer bort aktier som handlar om vapen, så varför inte tjäna pengar på skiten då du som enskild person ändå inte är den som kommer göra att problemet försvinner?”
Hårt ja, men jag kände att han hade en poäng och har sedan slutat bekymra mig så mycket över det moraliska i de aktier jag har.
Världen är inte en trevlig plats, att försöka tro att man som enskild individ kan fixa fram regnbågar och enhörningar överallt är bara naivt.
Gigantiska företag tjänar stora summor på misären, om jag som enskild person försöker tjäna det lilla (i sammanhanget) på det gör ingen skillnad.
Mina största innehav är inom försvar och det är det som gett mig riktigt fin avkastning. Själv bryr jag mig inte om vad jag investerar i sålänge det blir avkastning, min fru säger samma
Ingen vill ha krig. Men ingen vill väl att någon ska få cancer eller någon annan sjukdom? Då borde man inte vilja ha läkemedelsindustriaktier. Det som är dåligt, enligt min mening, är väl om det företag vars produkt används i krig underblåser konflikter för att tjäna pengar. Känner att det nog finns andra sätt att komma åt sådana företag. Men skulle nog backa om någon erbjöd mig att investera i att sälja vapen till barnsoldater och göra en bra vinst. Känner mig kluven. Vill ha en vapenindustri som fungerar bra just nu med tanke på världsläget och då kan jag lika gärna investera i den. Likadant som om läget lugnar ner sig kan man investera i det som är bra att det fungerar då.
Det är väl snarare frågan vad är egentligen försvarbart? En livsmedelkoncern som pumpar upp all vatten så brunnen i nästa by förbli torr och aldrig mer fylls på eller oljeindustrin som skapar oerhört stora utsläpp för världen och så vidare. Det finns väl något negativt med varenda företag som finns på börsen.
Har man ett starkt förtroende i företaget eller branschen att det vinner pengar så är det väl bara och investera? Finns det möjlighet att tjäna pengar inom en viss bransch så lär det alltid finnas någon som försöker kamma hem dessa pengar oavsett om du är investerad eller ej.
Vill man investera etiskt så ska mam ablsolut inte investera i en indexfond iallafall.
Skulle ej förvåna mig om fler dör av sviterna av coca cola drickande än från vapenindustrin idag.
Men för att svara på frågan tror att jag sjölv ej har lyckats ha några längre förhållanden
Jag kör alltid öppna kort med de jag träffar hon jag är med idag vet om att jag skiter i miljön o accepterar mig för det.
Eller jag skiter inte helt i miljön jag vill hålla vår natur ren men jag bryr mig ej om växthusgaser o jadajada