Mitt sparande utgörs till mestadels av en global indexfond men jag vill diversifiera mitt långsiktiga sparande genom att inkludera tillväxtmarknad/EM till ca. 10%.
Jag har kollat runt och ser att avgifterna för EM-indexfonder är rätt höga, särskilt i relation till att de inte varit särskilt lönsamma senaste decenniet, medan ETF-alternativen ser billigare ut.
Exempelvis ligger Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A på 0,40% och Avanza Emerging markets på 0,37% Tittar man däremot på iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) så har den en avgift på 0,18%.
Fråga 1: Om man sparar långsiktigt (ca 20-30 år), är inte ETF:n billigare trots courtage/växlingskostnader? Kan handla om en rätt stor slant efter 20-30 år. Blir det inte värt det om avgiften är ca hälften?
Fråga 2: För månadssparande på Nordnet är tjänstekostnaden alltså kostnadsfritt, men vid engångsköp tillkommer det? Är det inte bara att genomföra sitt lite större köp som ett månadssparande och sedan avbryta det? Alternativt som ett par månadsköp.
Alla tips/råd uppskattas då jag aldrig handlat ETF tidigare!
Kanske den nya all country-ETF:en från Amundi kan vara något (om du är villig att byta ut din globalfond)? Då har du en global ETF med runt 10% EM för 0.07% avgift.
Okej intressant! Tack för tips. Men det finns alltså inte EM-nischade ETF:er med så pass låga avgifter? Känns som ett stort steg att gå från allt i indexfond till allt i enstaka ETF.
Det kan säkert löna sig men skillnaden på 0,4 och 0,18 är ganska liten i jämförelse med fondens utveckling. Beror helt på vilken EM marknad du pratar om då vissa är dyrare att komma åt. Därför är det viktigare du väljer “rätt” EM fond dvs. i vilka länder den investerar i), dvs den som kommer ha bäst utveckling om 20 år, än själva avgiften. Exemeplvis kan du se en stor skillnad mellan Turkiet och Kina och då hade inte avgiften spelat någon roll. Dessutom har jag svårt att tänka mig någon kan lova att hålla den fonden i 20 år då väldigt mycket kan hända i ens liv och av olika skäl säljer i förtid
Fråga 2. Japp. Jag ändrar storleken på mit etfsparande på nordnet ofta eftersom jag har mer/mindre pengar över olika månader.
Bonusfråga. iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) är en mycket fin etf som jag själv sparar i. Låg avgift för att vara en emerging market etf plus har ett inslag av small och midcap aktier som t.ex vanguards Emerging market etf saknar.