Månadsspar Nordnet Finland, ETF-frågor

Jag har funderat lite på mitt månadssparande, i dagsläget är det i fonder på Nordnet Finland. Den brist jag ser med det sparandet är att en småbolagsindexfond saknas, tillväxtmarknadfonden är dyr (Nordnets egen, 0,39%) och att gulddelen blir knepig. Jag inser att min fråga inte riktigt berör de flesta här, men förhoppningsvis är det någon som orkar läsa igenom det.

Delar av inlägget berör bästa fonder 2021, men jag tänker att det blev annorlunda nog för att motivera ett nytt inlägg.

Jag överväger därför att komplettera fondsparandet med ett ETF-sparande. Jag skulle dela upp storleken 50/50 mellan sparformerna. Nackdelen är att det medför en avgift 2,5€ per månad, men de lägre avgifterna har en större inverkan. Fonddelen vill jag ha kvar med Coeli Global Select, mindre homebias via Nordnet Indeksirahasto Suomi, lite Spiltan Investmentbolag, högrisk med AuAg Silverbullet/TIN Ny Teknik och SPP Global. Syftet med SPP Global är i princip bara att “justera” kategorin globalfond mellan sparformerna.

Fördelningen av enstaka fonder tänker jag göra enligt de rekommendationer som finns här (med lekhinkstillägg). Så jag går inte in ytterligare på det.

För ETF månadssparandet kan jag välja 4 ETF och tänker enligt följande:

Globalfond
iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL)
Avgift 0,20%
Hög omsättning, låg spread
Skattedomicil Irland

Ett alternativ vore:
Lyxor Core MSCI World (DR) UCITS ETF - Acc (LCUW)
Avgifft 0,12%
Lägre omsättning
Men eftersom skattedomicil är Luxemberg istället för Irland samt lägre omsättning tror jag inte den lägre avgiften är tillräcklig.

Småbolagsfond
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc)
Samma som rekommenderas i Bästa Fonder 2021 inlägget.

Tillväxtmarknad
iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (IS3N)
Avgift 0,18%
Omfattar även småbolag, vilket jag tänker är bra.

Alternativ:
Lyxor MSCI Emerging Markets LUX UCITS ETF (E127)
Avgift 0,14%
Omfattar inte småbolag. Frågan är hur värdefullt det är?

Guld
WisdomTree Physical Gold
Avgift 0,39%

WisdomTree Physical Gold - EUR Daily Hedged
Avgift 0,25%

Jag vet inte hur jag ska tänka kring dessa två. Finns det någon nackdel med Euro Hedge eller är den båda billigare och “säkrare”? Den har dessutom ett lägre pris vilket underlättar att få sparandelen korrekt (cirka 11 euro istället för 144 euro).

Swiss Gold och Xetra Gold är inte valbara tyvärr som månadssparande.

Några synpunkter?

1 gillning

Jag tycker det ser bra ut och har ingen direkt kommentar. :+1:

Tack för ditt svar! Det uppskattas!

Väcker upp den här gamla tråden eftersom som jag nämnde i tråden om ändringarna i LF Global Indexnära har liknande funderingar.
För närvarande har jag upplägget:
90% Nordnet Indeksirahasto Maailma ESG (0.30% avgift)
10% Nordnet Indeksi Kehittyvät Mark ESG (0.39% avgift)

Saxat från mitt inlägg i andra tråden:

Efter att ha tittat i TS lista ser jag ytterligare ett alternativ:
90% iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL) (0.20%)
10% iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (IS3N) (0.18%)

En fördel med att ta ACWI ETFen är att man inte behöver lägga till tillväxt själv, vilket gör att en plats sparas bland den begränsade mängden (4) ETFer för månadssparande.

Spreaden hade jag funderat på, men den här poängen hade jag inte alls tagit med i beräkningarna.
Hur kan man mer konkret få tag på data hur det här påverkar?