Åsikter om min investeringsstrategi med fokus på global diversifiering?

Hej, jag är en grabb i 20 års åldern och skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar om långsiktigt sparande.

Jag gillar idén om billiga globalt diversifierade indexfonder som följer hela världens marknader. Dock har jag svårt att hitta några ”riktiga” indexfonder då majoriteten av fonderna i Sverige är indexnära fonder med någon form av ESG exkludering. Personligen ogillar jag ESG då jag anser det vara kontraproduktivt med tillägg av högre risk på grund av exkludering, överviktning och oftast högre avgifter.

Ett index som intresserar mig är MSCI ACWI som investerar i stora och medelstora bolag i både utvecklade och tillväxtmarknader. Ett ytterligare index är IMI varianten som även lägger till småbolag. Dessa två index ger en bred investering över hela världen på cirka 2687 respektive 8799 bolag.

Jag ägde tidigare Avanza Global samt deras EM fond men sålde av vid indexändringen. Med det här så försvann den ända rena globala indexfonden. Jag har därmed funderat på ETF:er hos Nordnet men insåg ganska snabbt att växlingsavgiften gör ett månadssparande inte är värt trots fritt courtage. Så om jag ska äga en utländsk ETF så ska man göra sällanköp i större summor. En risk som även finns är valutarisken mellan SEK och EUR, men om jag har förstått det rätt ska detta inte vara ett större problem över en längre sparhorisont.

Jag hittade ETF:en SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (SPYI) som matchar med vad jag var ute efter samt en låg avgift på 0,17%. Jag funderar på att handla denna med mitt startkapital på 200 000 kr och därefter försöka replikera indexet genom månadssparade i några svenska fonder. Något som jag också har funderar på är att var annat år byta fonderna till ETF:en. Plusfonder ska ju också lansera några nya fonder så man får väl hoppas att de blir en bred global indexfond med både DM och EM.

Tanken är följande:

Investera 200 000 kr i:

SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF

• Avgift: 0,17%
  • ESG: Artikel 6

Månadsspara 5000 kr i:

DBN Global Indeks S

• Avgift: 0,20%
  • Vikt: 80%
  • ESG: Artikel 8, lägre exkludering än andra fonder

DNB Global Emering Markets Indeks S

• Avgift: 0,3%
  • Vikt: 15%
  • ESG: Artikel 8, lägre exkludering än andra fonder

Handelsbanken Global Småbolag Index (A1 SEK)

• Avgift: 0,63%
  • Vikt: 5%
  • Artikel: 9, finns tyvärr inget annat alternativ

Total avgift: 0,237%

1 gillning

Har dålig koll på vad totalavgiften blir när man inkluderar courtage, spread, valutaväxling och avgift. Förövrigt är det indexet, det bredaste du kan få tag på, vad jag vet.

1 gillning

Avgiften blir väl ändå högre med sällanköp (courtage + valutavgift) än med månadsköp (enbart valutaavgift)?
Annars verkar SPYI som ett bra val. Jag hade den ett tag innan jag bytte till WEBN (0,07%/år).

1 gillning

Nordnet ska införa någon form av valutakonto på deras ISK samt Kapitalförsäkring efter nyår läste jag i deras senaste bolags rapport, så man slipper att hålla på att växla fram & tillbaka hela tiden :ok_hand:

Det får jag hålla koll på. Tack!

Ja det verkar tyvärr vara så. Tråkigt att det inte finns några globala ETF:er noterade i SEK. Eller normala globala indexfonder utan ESG.

Bra alternativ, dock går man miste om småbolag men kanske värt det för en lägre avgift?

Varför inte lägga de där 200k i DNB global indeks de med?

Välkommen till forumet och verkligen stort grattis på dig till din ekonomiska sits, tror det kommer gå väldigt bra för dig då har kommit till ovan insikter redan i tjugoårsåldern. Good Luck :wave:

1 gillning

DNB Global Indeks S följer MSCI World Index som innehåller stora och medelstora bolag i utvecklade marknader. Fonden exkluderar även bolag som inte passar in i deras ESG kriterier.

SPYI följer däremot MSCI ACWI IMI som innehåller MSCI World Index, MSCI Emerging Markets Index samt småbolag. Har ingen ESG exkludering utan äger den globala marknaden som den faktiskt är. :slight_smile:

https://www.msci.com/documents/10199/4211cc4b-453d-4b0a-a6a7-51d36472a703

1 gillning

Men hur stora exkluderingar gör DNB då?

Jämför med LF och Ava som numera följer omviktade index och hsr exkluderingar.

Men det kompenserar du ju genom att ha rätt delar i EM respektive småbolagsfond.

Jag ser inte problemet med att strunta i ETFn och fördela lagom i de andra fonderna.

Både LF och Avanza har strängare ESG kriterier jämfört med DNB. I mina ögon är DNB de bästa alternativet på den svenska marknaden med minst ESG.

Det är väl lite upp till var och en vad man känner för att göra i det här scenariot. Jag väljer att äga både ETF och traditionella fonder mest för avgiftens skull. Om SPYI var courtagefri och valutaväxlingsfri hade jag även månadssparat i den. Den ETF:en ger fortfarande en bredare investering då den även inkluderar småbolag i tillväxtmarknaden, vilket min portfölj inte gör.

Har du räknat på vad det kostar dig med spread, courtage och valutaväxlingsavgift?

Hur stor skillnad måste den årliga avgiften ha för att det är lönsamt med denna ETF?

Förlåt det blev lite felformulerat. Tanken med ETF:en är att göra ett engångsköp i den. Ja det innebär att engångsavgiften blir högre men med tanke på att den är bättre diversifierad än fonderna väljer jag att göra på detta vis. Men du har en poäng om man inte bryr sig om den extra diversifieringen.

1 gillning

Har du räknat på vad denna engångsavgift motsvarar för eig i det längre loppet? Du måste alltså jämföra engångsavgiften (som egentligen blir två gånger, en gång vid köp och sen en gång vid sälj) med den årliga avgiftsskillnaden?

Har du räknat på detta?

1 gillning

Jag tycker personligen att det känns lite saftigt att betala 0,1%/år extra för en sådan liten del av portföljen.
Förresten har väl både Nordnet och Avanza valutakonto på gång för ISK & KF, vilket jag tror ska innebära halverade växlingsavgifter, så det kan vara värt att invänta detta.

Nja vi får väl se om det bara är för förmögna kunder eller för alla och i vilken form, vet inte riktigt. Men det kommer nog mer info vars det lider…

Det hade jag inte tänkt på. Enligt Morningstar är small och micro cap 6,71% av SPYI, 238 bolag. Kanske inte värt att betala 0,1% för bara 200+ bolag.

Dock så såg jag att det inte gick att månadsspara i WEBN om det blir relevant med valutakonto?

Samtidigt har SPYI 3548 innehav jämfört med 2308 i WEBN. En skillnad på 1240 bolag. :face_with_monocle:

Ja dom två olika aktörerna kör med ett representativt urval som dom anser mest intressant att investera i av hela indexet dom följer ACWI & (IMI)…