Först en liten disclaimer. Jag är ny på forumet och vet inte riktigt vilken nivå som anses “lagom” på forum-poster. Kan man fråga om individuella fonder/ETF:er som man råkar vara intresserad av, eller ska ämnet helst vara bredare?
Men anyway:
Jag har en hel del pengar i Avanza Zero och lite annat (fonder), men skulle vilja bredda investeringarna. I vadå? Ja det är det jag funderar kring.
På grund av rådande världsläge är jag lite skeptisk till tipset “Global index-fond”, men jag tror att “så bred indexfond som möjligt” ändå är bra i grund och botten. Jag tror att ett sätt att angripa problemet är att fokusera på demokratier, de är oftast långsiktigt stabila.
Men hur hittar man sådana fonder? Har forumet några tips? Helst index-fond med låg avgift gäller fortfarande såklart.
Den låter ungefär som det jag vill ha, men “Net Assets: $11.6Million” låter som att den är ganska liten? Finns det några tips på hur man utvärderar en ETF innan köp?
Det är nog enklast att köpa en smal ”globalfond”, alltså en som bara innehåller utvecklade marknader? Då missar man förvisso vissa demokratier (Indien, Taiwan och så vidare) men man kan ju komplettera med specifika fonder om man tycker att den extra bredden är viktig.
Du har en poäng. Kanske försöker jag bara ta mig runt att gräva mig ner i exakt vilka bolag de breda globala indexfonderna faktiskt investerar i. Kina, mellan östern, Ryssland te.x. är inte demokratier.
ETF:en som jag länkade har ett demokrati-index som jag tror är hyfsat.
Du har förstått mig rätt i att det är USA som grumlar till det. Det är såklart en demokrati, men precis för stunden drivs landet av en mycket auktoritär ledning och har ett långsiktigt teknokrati-problem runt hörnet (tror jag).
Jag månadssparar i Avanza Global, så jag får exponering långsiktigt, men jag har också en lite större klumpsumma (arv) som ska investeras här och nu. Känner mig inte bekväm med att stoppa det rakt in på USA-marknaden, det är en fråga om timing, inte en protest mot Trump eller så.
Europa-fonder och Norden-fonder ligger bra till, men jag får hantera fler och fler fonder individuellt för att få bredden. Så det är väl bakgrunden egentligen, finns det någon fond som redan hanterar den breddningen åt mig. ETF:en jag länkade verkar träffa bra med hur jag tänker mig det. Men den verkar liten, kosta lite mer än det skulle göra om jag investerade pengarna själv i samma underliggande fonder och jag vet inget om personerna bakom den.