Hej,
Har tröttnat på Handelsbankens fonder o avgifter och skulle vilja ha hjälp med vad jag ska byta till.
Har 500’ Handelsbankens auto criteria 50.
Spar horisonten är 10 år.
Tack på förhand för tips.
Hej och välkommen till forumet!
Du vill byta plattform då alltså?
I så fall brukar en fondrobot som Lysa eller Opti vara en första rekommendation.
Vill du bygga egna portföljer så Avanza eller Nordnet populära plattformar.
Om du väljer Avanza så skulle du kunna bygga en bred och billig portfölj enligt följande:
Enkelhet - 100% Avanza global
Nästa steg om du vill ha lite bredare:
70% Avanza global
10% Avanza Emerging markets
10-20% Plus allabolag Sverige index
0-10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
100% Länsförsäkringar Global index kvar hos Handelsbanken.
Tack för svar. Har ej bestämt mig om jag ska lämna HB ännu, tips på bra fonder om jag stannar?
@Jacke77 förslag ovan är bra!
Hej!
Handelsbanken auto criteria är en blandfond med 50% aktier och 50% räntor. Vill du byta till 100% aktiefond? Bara så du vet vad du byter från och till.
Det i sin tur kommer eventuellt att spela roll om/när du vill dra ner på risken.med tanke på din 10-åriga sparhorisont och om du ska använda hela den sparade summan direkt eller inte.
Ja det visste jag, men tycker att avgiften är lite hög och önskemålet är att hitta någon/gra fonder med inte så hög avgift och ca 70-75% aktieinnehav. Skall inte ta ut hela summan om 10 år utan inom ca 10 år. Har du några bra tips på fonder?
Handelsbanken auto criterias räntor består av 50% Handelsbanken kortränta och 50% Xact Obligation om jag såg rätt. Vill du komma relativt nära en sådan fördelning i dina räntor skulle du kunna ha följande på Handelsbanken:
Aktiefonder 70%
Länsförsäkringar Global index 70% (0.20% i förvaltningsavgift)
Räntefonder 30%
Amf kort 15% (0.10 i förvaltningsavgift)
Amf lång 15% (0.10 i förvaltningsavgift)
Vill du göra det ännu enklare väljer du att ha 30% i en av räntefonderna beroende på vilken typ av räntefond du vill ha. Olika räntefonder har olika för - och nackdelar. Det finns en aktuell tråd på forumet just nu där olika räntefonder och kombinationer diskuteras om du är intresserad.
Vill du behålla fördelningen mellan aktier och räntor behöver du ombalansera innehaven med jämna mellanrum.
Handelsbanken har också bra fonder imo. Har själv följande från Handelsbanken i portföljen:
Handelsbanken Europa index crit
Handelsbanken global index crit
Handelsbanken gl småbolag ind crit
Varför Europafond om du har en globalfond?
Eftersom jag själv går i ovan tankar drar jag till med mitt eget resonemang.
- Globala index är ganska USA tung, dessutom har globala högre avgift än Euro.
- Köp allt.
Okej så tanken är att frångå marknadsvikt?
Globalfonden är ju allt? Mer Europa blir kaka på kaka. Du får inte mer så att säga,eftersom allt som är i europafonden finns i globalfonden.
Om målet är att övervikta Europa så kan man såklart ha både en global- och europafond, men annars så får man bara väldigt mycket överlapp, 1616 bolag återfinns i minst två av fonderna (utan småbolagsfonden så är överlappet ca 700 bolag).
Jag är rätt ny på sånt här, så menar du att samma bolag (1616) finns i både global och Europa?
Nej, 1616 bolag återfinns 2 (eller 3) ggr med de tre fonderna. För bara global och europa är överlappet ca 700 bolag.
Om man har sitt sparande hos Handelsbanken är det viktigaste att se till att det ligger på ett ISK-konto eftersom de tar ut en oskälig avgift för sparande på VP-konto.
Globalfond skulle jag välja någon av dessa (100% aktiefonder):
Länsförsäkringar Global index (exkl tillväxtmarknader)
Dimensional World Equity Fund
Handelsbanken Global index criteria
Du behöver faktiskt inte byta bank för att investera bättre. Handelsbanken har en unik fördel som enda bank i Sverige att erbjuda tillgång till Dimensionals fonder. Dimensional World Equity är en toppenbra fond att månadsspara i. 0.35% avgift, 13000 innehav, kombination av marknadsvikt och faktorexponering (dvs helt i linje med forskningen). Ersätter valfri global indexfond och inkluderar tillväxtmarknader.
Dimensional World Equity är bra, men totalkostnaden är 0.39% samt 0.4% i valutaväxling vid köp och 0.3% vid sälj, bara man är medveten om det.
Varför tillkommer valutaväxling när fonden har SEK i fondnamnet?
Valutaväxlingsavgiften som redovisas i fondfaktabladet är med all sannolikhet en bugg. Diskuteras mer i denna tråd: