Tröttnat på Handelsbankens fonder - vad ska jag byta till?

Hur går det med dina funderingar?

Om det blir för rörigt med olika fonder, och du vill vara kvar på Handelsbanken, kan du lägga 70-75% i till exempel Länsförsäkringar Global index och 25-30% på sparkonto. Sparkonto får då funktionen som kort räntefond.

Skulle du vilja flytta pengarna till Lysa, som @MattiasA90 nämnde, ändrar du lätt fördelningen mellan aktier och räntor och ombalansering sker automatiskt om fördelningen skiljer 5% eller mer från önskad fördelning.

1 gillning

Jag har Handelsbanken och har frustrerat noterat att Fondtorget är tillgängligt för ISK, men inte för KF och tjänstepension. Eller finns de andra fonderna undangömda i något hörn?

Jag tror du har rätt, hittade också bara ett väldigt skralt utbud på KF.

1 gillning

Hela fondtorget är tillgängligt om du loggar in på webbsidan. I mobilappen kan man bara välja Handelsbankens egna fonder.

Kollade igen. Lätt att hitta på ISK, men inte på barnens KF - samma sak verkar gälla tjänstepensionen:

Kan vara värt att notera om man exempelvis är sugen på Dimensional-fonden och skall skapa en KF/TJP. Ingen blir gladare än jag om jag har fel, men @Skolde jag tror tyvärr mer på @pizzathehutt

1 gillning

I stand corrected. Bra att du uppmärksammar problemet!

1 gillning

Tack för tips, lutar nog att ag stannar kvar hos
Hb men byter till Lf global index o lite räntefond.

4 gillningar

Det är för jag vill ändra exponeringen något jämfört med en globalfond. Har fler fonder än just de från Handelsbanken som jag nämnde.

Global och därmed USA är absolut största innehavet men har några andra fonder för att få ner exponeringen mot USA något. Det är min personliga preferens med lite home bias mot Europa samt ser viss politisk risk gällande USA som jag inte tycker är helt inprisad.

Vill även öka något mot emergin jämfört med de flesta globalfonder.

Har även några andra fonder pga pris. Gällande pris har jag viss överexponering mot Nordnets gratis indexfonder endast för att de är gratis. Hade kanske haft viss home bias och en sverigefond även om inte Nordnet haft en gratis sådan.

Allt handlar om justeringar mot en globalfond snarare än extrema avvikelser.