En finansiell överblick över den globala höstacken och dess status 1 Jan - 25 | Från MSCI

Hejsan på er & god fortsättning :slightly_smiling_face:

Tänkte jag kunde lägga upp hur mitt favorit index ACWI IMI ifrån MSCI har utvecklat sig sen starten 1994, och lite olika fakta kring det och så. Det är ett lite speciellt index iom att det inkluderar i stort sett hela världen geografiskt. Dock bara dom mest intressanta ~ 9000 st olika aktiebolag av alla som finns (vilket är väldigt många fler). Och det är det jag strävar efter att replikera i mitt fondval dvs både marknadsviktade big cap, mid cap & small cap bolag som är investerbara. Lite som en känd fondrobot vi alla känner till vid det här laget. Tycker ni det är en korkad strategi? Att äga “hela höstacken”? Hur gör ni?

Källa: MSCI ACWI IMI

3 gillningar

jag tycker det låter som en jättebra strategi. Vad är ditt bästa tips att investera så, utan att också få 20% i ett litet pissland? Är det ETF:er med courtage och valutaväxlingsavgift du använder?

1 gillning

Du tänker alltså köpa SPYI? Det låter som en bra strategi. Om den bästa strategin är att betala 0,17%/år för att äga hela höstacken, 0,07%/år för att äga 85–90% av den eller 0,05%/år för att äga 70–80% av den vet jag inte hur man ens ska börja analysera, men jag tänker att alla tre av dessa nog är bra nog.

Ja det blir ETF fonder då det inte verkar finnas i vanliga fonder alls. Dom tre olika fondbolag som jag hittat som har urval av ACWI IMI Indexet’s bolag är:

Dimensional Fund Advisors, State Street samt lysa.

Jag har inte bestämt mig än, men SPYI ifrån State Street är klart intressant med sina 3680 bolag i sig. Men samtidigt har lysa kring 7000 bolag i sin “fond”, och Dimensional Fund Advisors en variant med hela ~ 14600 st i sig. Så det skiljer sig en hel del! Men vad dom har gemensamt är att dom (och alla andra indexfonder) väljer av urvalet som MSCI har vaskat fram som investerbara aktiebolag så som dom gjort sen 70 - talet! Efter en hel radda urvalskriterier som likviditet, storlek, geografi med mera. Dom förklarar det hela bra i videon i nedan länk:

World Core Equity portfolio (DREIX) som finns tillgänglig i Sverige idag hos Handelsbanken, är nog den bästa fonden sett till dom som grundade & arbetar där på det fondbolaget. 14632 företag investerar den i idag. Den har överträffat ACWI IMI indexet sedan sin start 2012 också. :ok_hand:

Jag har Handelsbanken som bank, men hittar den inte där. Hur hittade du den?

1 gillning

@spelsjuk Den heter visst: Dimensional World Equity SEK Acc. Och finns i Handelsbankens externa fondutbud såg jag nu.

Länk: Dimensional World Equity SEK Acc

En ungefärlig land, region & sektorvikt. Samt de 10 största aktieindex innehaven finns på MSCI’s hemsida om någon är intresserad! Med mer info angående detta aktieindex, upp ~ 22,8% sedan 1 januari ifjol :rocket:

Mvh / Stefan

1 gillning

I USD menar du då? Runt 8% ser det ut att ha blivit i EUR, och ännu mindre torde det vara i SEK …

Ja precis, i us dollars räknat.

@havsekorre Känner du till några andra eller bättre fonder än dom här ovanför, du som använder Interactive Brokers som börsmäklare? Jag ska helt byta ifrån att vara en SEK investerare till att bara investera i USD & Euro relaterade aktieindexfonder samt obligationsfonder & direktägda aktier mm…Efter att ha kört på avansa och lysa’s breda fond senaste åren :waving_hand:

Missnöjd? :sweat_smile::joy::rofl:

Eller bara söker nya utmaningar? :thinking:

1 gillning

Med Dimensional och Avantis måste man dock vara medveten om att de även fokuserar på faktorer vilket gör att de avviker från marknadsvikt. De är inte heller indexfonder i ren mening utan är snarare systematiskt aktiva men som ligger väldigt nära indexfonder.

Anledningen till varför detta är relevant är att en sådan fond kan överprestera eller underprestera index under vissa perioder på grund av exponering mot dessa övriga faktorer utöver marknadsrisken.

Med det sagt så hade jag själv 100 % SPYI men bytte till 89 % AVWC och 11 % AVEM vilket blir likt ACWI IMI.

1 gillning

Ja här handlar det främst över vad man själv föredrar. Vissa accepterar snäppet högre avgift för hela höstacken medans andra tycker att avgiften för småbolag inte är värt det. :slight_smile:

1 gillning

Nja, hyffsat nöjd får jag väl ändå säga. Speciellt med lysa. Men man når ett annat utbud om man investerar i Europa… :raising_hands:

Det blir ju också lite mer att tänka på om man ska tro forskning angående småbolagsfaktorn. Om jag har tolkat det rätt så är det bara Small Cap Value (små värdebolag) som historiskt har haft en premie medan Small Cap Growth (små tillväxtbolag) inte har haft det.

I sådant fall är det kanske rationellt att helt exkludera småbolag (då de tar ut varandra) och köra WEBN eller SPYY istället med lägre avgift. Alternativt köra på Dimensional eller Avantis som viktar mer åt faktorer såsom mindre bolag och värde.

Med WEBN eller SPYY får man ju ändå 89,4 % av ACWI IMI.

1 gillning

Vet du eller någon annan om jag kan köpa WEBN eller SPYY fonderna hos Interactive Brokers? Och då i SEK på ISK kontot?

Mvh / Stefan :waving_hand:

Jag “tror” att det borde gå men jag har själv inte IBKR så jag kan inte bekräfta. Men på Montrose, Nordnet och Avanza går det fint. :slight_smile:

@havsekorre vet du, du har väl IBKR?

1 gillning

Som jag minns det är det billigaste sättet att komma väldigt nära marknadsvikt att blanda WEBN med IUSN – då får man med allt utom småbolag på u-marknader, för drygt en promille om året, att jämföra med sjutton baspunkter för SPYI (där också u-marknadssmåbolagen ingår).

Jag tror att alla de fonder som nämnts här finns på IBKR. De jag har köpt där är VWCE, som brukade vara standardrekommendationen, därefter SPYI när priset på den hade sänkts, och sedan WEBN när den lanserades.

2 gillningar