Tänkte jag kunde lägga upp hur mitt favorit index ACWI IMI ifrån MSCI har utvecklat sig sen starten 1994, och lite olika fakta kring det och så. Det är ett lite speciellt index iom att det inkluderar i stort sett hela världen geografiskt. Dock bara dom mest intressanta ~ 9000 st olika aktiebolag av alla som finns (vilket är väldigt många fler). Och det är det jag strävar efter att replikera i mitt fondval dvs både marknadsviktade big cap, mid cap & small cap bolag som är investerbara. Lite som en känd fondrobot vi alla känner till vid det här laget. Tycker ni det är en korkad strategi? Att äga “hela höstacken”? Hur gör ni?
jag tycker det låter som en jättebra strategi. Vad är ditt bästa tips att investera så, utan att också få 20% i ett litet pissland? Är det ETF:er med courtage och valutaväxlingsavgift du använder?
Du tänker alltså köpa SPYI? Det låter som en bra strategi. Om den bästa strategin är att betala 0,17%/år för att äga hela höstacken, 0,07%/år för att äga 85–90% av den eller 0,05%/år för att äga 70–80% av den vet jag inte hur man ens ska börja analysera, men jag tänker att alla tre av dessa nog är bra nog.
Ja det blir ETF fonder då det inte verkar finnas i vanliga fonder alls. Dom tre olika fondbolag som jag hittat som har urval av ACWI IMI Indexet’s bolag är:
Dimensional Fund Advisors, State Street samt lysa.
Jag har inte bestämt mig än, men SPYI ifrån State Street är klart intressant med sina 3680 bolag i sig. Men samtidigt har lysa kring 7000 bolag i sin “fond”, och Dimensional Fund Advisors en variant med hela ~ 14600 st i sig. Så det skiljer sig en hel del! Men vad dom har gemensamt är att dom (och alla andra indexfonder) väljer av urvalet som MSCI har vaskat fram som investerbara aktiebolag så som dom gjort sen 70 - talet! Efter en hel radda urvalskriterier som likviditet, storlek, geografi med mera. Dom förklarar det hela bra i videon i nedan länk:
World Core Equity portfolio (DREIX) som finns tillgänglig i Sverige idag hos Handelsbanken, är nog den bästa fonden sett till dom som grundade & arbetar där på det fondbolaget. 14632 företag investerar den i idag. Den har överträffat ACWI IMI indexet sedan sin start 2012 också.