Lf global har många klagat på senaste månaderna men om man tänker spara 10-20 år framåt är den helt värdelös eller duger den som enda index fond? Mvh
Den duger.
Duger mycket väl
LF Global Index är det inget fel på att ha som en enda indexfond. Vilken av alla indexfonder som kommer att ge bästa direkta avkastning i framtiden går inte att säga. Jag fortsätter att månadsspara i den.
Värt!
![]()
![]()
![]()
Den är helt ok hoppas jag, började själv för en tid sedan men tog även DNB global för att sprida risken lite mellan bolagen, men samma månadsspar i båda. Räknar med väldigt snarlik utveckling på dem.
Kapar tråden lite eftersom det känns löjligt att skapa en ny för denna enkla fråga.
Ser att avgiften för LF global index är 0.22 hos Avanza & Nordea men bara 0.20 direkt hos Länsförsäkringar Bank. Missförtår jag eller är det något billigare att spara direkt hos LF? Tänker ändå att merparten av min portfölj ska ligga i den fonden.
Spännande. Jag sparar via ISK hos LF i LF Global och betalar även där 0.22. Presentationsfel hos dig?
Samma hos min ISK hos LF, LF global har total avgift 0.22%.
Nej du får betala 0,22% var du än köper fonden.
0,20% är den fasta förvaltningsavgiften och de sista 0,02% är rörliga transaktionsavgifter som fonden har haft / förväntas ha framåt. Kan bli högre och lägre, har sett den totala avgiften variera mellan 0,21-0,23%
Vad är avgiften för Avanza Global Index? Där jag kollar har den mindre än halva avgiften. 0,09%. Helt identisk utveckling.
Edit: Fondguide | Avanza
Enligt mig är DNB Global Indeks S, med en avgift på 0,11% hos Fondo, ett bättre val.
Blir lättare förstå/relatera till om du skriver ut var du tittar.
Detta har varit uppe flera gånger tidigare.
Vad jag förstår så blir Avanza Global ändå dyrare av skatteskäl.
Tack, då har jag koll.
Jag läste 0.20% här:
Men är väl helt enkelt en exrta avgift som inte framkommer i min länk men som läggs till som Jonzon beskriver. Är inte kund men antar att det framkommer tydligare i inloggat läge.
Om jag inte minns fel, så måste total avgift numera framgå på köp och sälj sidan. Så troligen någon liten extra avgift som tillkommit, syns i inloggat läge på sidan där jag köper fonden.