LF global index värt eller inte?

Lf global har många klagat på senaste månaderna men om man tänker spara 10-20 år framåt är den helt värdelös eller duger den som enda index fond? Mvh

1 gillning

Den duger.

2 gillningar

Duger mycket väl

8 gillningar

LF Global Index är det inget fel på att ha som en enda indexfond. Vilken av alla indexfonder som kommer att ge bästa direkta avkastning i framtiden går inte att säga. Jag fortsätter att månadsspara i den.

2 gillningar

Värt!

:sloth::sailboat::moneybag:

2 gillningar

Den är helt ok hoppas jag, började själv för en tid sedan men tog även DNB global för att sprida risken lite mellan bolagen, men samma månadsspar i båda. Räknar med väldigt snarlik utveckling på dem.

2 gillningar

Kapar tråden lite eftersom det känns löjligt att skapa en ny för denna enkla fråga.

Ser att avgiften för LF global index är 0.22 hos Avanza & Nordea men bara 0.20 direkt hos Länsförsäkringar Bank. Missförtår jag eller är det något billigare att spara direkt hos LF? Tänker ändå att merparten av min portfölj ska ligga i den fonden.

1 gillning

Spännande. Jag sparar via ISK hos LF i LF Global och betalar även där 0.22. Presentationsfel hos dig?

Samma hos min ISK hos LF, LF global har total avgift 0.22%.

Nej du får betala 0,22% var du än köper fonden.

0,20% är den fasta förvaltningsavgiften och de sista 0,02% är rörliga transaktionsavgifter som fonden har haft / förväntas ha framåt. Kan bli högre och lägre, har sett den totala avgiften variera mellan 0,21-0,23%

Vad är avgiften för Avanza Global Index? Där jag kollar har den mindre än halva avgiften. 0,09%. Helt identisk utveckling.

Edit: Fondguide | Avanza

Enligt mig är DNB Global Indeks S, med en avgift på 0,11% hos Fondo, ett bättre val.

1 gillning

Blir lättare förstå/relatera till om du skriver ut var du tittar.

Detta har varit uppe flera gånger tidigare.
Vad jag förstår så blir Avanza Global ändå dyrare av skatteskäl.

2 gillningar

@Melwa @anon10155543 @Mango

Tack, då har jag koll.

Jag läste 0.20% här:

Men är väl helt enkelt en exrta avgift som inte framkommer i min länk men som läggs till som Jonzon beskriver. Är inte kund men antar att det framkommer tydligare i inloggat läge.

1 gillning

Om jag inte minns fel, så måste total avgift numera framgå på köp och sälj sidan. Så troligen någon liten extra avgift som tillkommit, syns i inloggat läge på sidan där jag köper fonden.