DNB Global Indeks S eller Avanza Global?

Hej!

Jag vill börja investera i globala indexfonder månadsvis och nyligen öppnat ett ISK på Avanza. Jag vill investera i DNB Global Indeks S. Är detta ett bra val? Hur jämför den med Avanza Global med tanke på att jag ändå kommer att investera hos Avanza? Spelar det någon roll vilken av dessa jag väljer? Planerar att investera i 10+ år.
OBS! Har inget sparande i någon av dem i dagsläget så kommer att börja från början vilken av dessa två är bäst i min situation?

Tacksam för råd!

1 gillning

Båda är bra och billiga fonder!
Vet dock att det är pågång med förändringar av Avanza Global. Det finns en tråd om just det.

Jag hade valt DNB för att den inte är låst till Avanza och att du vet mer vad du får.

Lycka till med dina investeringar! :slightly_smiling_face:

Hugget som stucket. Båda är bra så det spelar ingen roll vilken du väljer. Välj den du känner för av de två.

Lycka till.

1 gillning

Jag är som du ganska ny in i detta med sparande. Försökt läsa och lista ut vad skillnaden egentligen är mellan DNB Globala Indeks, Avanza Global och Länsförsäkringar Globala Index.

Skillnaden i avgift är marginell. Vad jag förstår visar grafen på Avanzas sida fördel till DNB men att den graden inte stämmer (läste jag här på forumet) vilket man också ser på siffrorna över avkastningen tillbaka i tiden.

Jag har gjort så att jag sparar i alla de här tre så får jag utvärdera med tiden. Avanza Global i min ”balanshink” och de andra två i min ”passiva index-hink”.

1 gillning

Skillnaderna är hyfsat små.

DNB Global Indeks S följer MSCI World Index med den modifikation att den tagit bort företag de inte anser hållbara. Listan av icke-hållbara företag enligt DNB är här: Exclusions - DNB Jag vet inte hur många av de företagen som ursprungligen finns med i MSCI World Index, men hur som helst några finns nog med i indexet men som DNB alltså exkluderar. Däremot exkluderar den inte baserat på ESG faktorer. Det är alltså en artikel 6 fond, dvs: “Fonden har inte hållbarhet som mål men kan ta hänsyn till hållbarhetsrisker”.

Avanza Global är en matarfond som investerar direkt i Amundi Index MSCI World I13SK-C https://www.amundi.lu/professional/product/view/LU1818750462 vilket i sin tur följer MSCI World Index. Den är också en artikel 6 fond som exkluderar företag men hittar inte en lista över vilka, kanske står mer här https://www.amundi.lu/professional/ezjscore/call/ezjscamundibuzz::sfForwardFront::paramsList=service=ProxyGedApi&routeId=_dl_cdc78b19-cca0-427d-bf08-12c513b6665c_download. Det har varit snack på detta forum om att Avanza Global kommer göra om fonden i September till en artikel 8 fond, dvs: “Fonden främjar miljörelaterade och/eller sociala egenskaper”

Länsförsäkringar Global Index följer däremot Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select vilket skiljer sig från MSCI World Index genom att den exkluderar baserat på ESG principer, och kommer därför exkludera fler företag. Den räknas därför som en artikel 8 fond

Jag ogillar ESG och skulle därför valt (i ordning): DNB Global, Avanza Global, LF Global. Lite onödigt att ha alla 3 samtidigt då de trots allt är väldigt lika (jämför deras innehåll tex)

4 gillningar

Tack för svaret!

Det är vad jag har uppfattat hittills, är nog bara att välja någon av dem och bara börja spara =)

Tack! Ja, blir nog DNB Global Indeks S då =)

DNB är även den en artikel 8 klassificering.
Blir att jämföra efter övergången av Avanza Global vilken som exkluderar minst.

DNB är även den en artikel 8 klassificering

Det har du visst rätt om, jag kollade först på Hållbarhetsprofilen vilket jag tror var länkad från DNBs hemsida. Där står det tydligt att fonden är en artikel 6. Men i fondens faktablad står det artikel 8.

Hållbarhetsprofilen uppdaterades 2023-02-02 medan fondfaktabladet är den nyaste uppdaterad 2024-04-30. Antar att den gick från artikel 6 till 8 under den tiden.

Om båda Avanza Global och DNB Global Indeks S båda följer MSCI World Index, varför föredrar du DNB Global Indeks?

Ta båda om du är osäker?