Vad gör jag för fel, jämfört med snittet?

Hej!

Det förespråkas mycket om indexfonder, och ja det kan jag förstå då det oftast är billigt och följer index. Men jag hänger inte alls med i snittet. :fearful:

Är det rätt väg att gå att fortsätta med 100% i indexfond? Vet att ingen vet hur det går framöver, men några % mer avkastning hade man ju önskat sig!

Synpunkter samt tips önskas mer en gärna! :folded_hands:t2:

Trevlig Helg! :slightly_smiling_face::sun:

Med vänlig hälsning, Patrik

1 gillning

Behöver mer info om vi ska kunna analysera din situation, kan du visa din portfölj/innehav och allokering/fördelning ?

Hej!

Jag har 100% i DNB Global Indeks. Satte allt innehav i fonden i mitten av juni iår.

Sparar 5800kr/mån, samt har en sparhorisont på ca 15år.

Räcker det? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Andra sidan av myntet är att det också går väldigt dåligt för snittet när globalt index går bra. Inte så att folk går minus, men mycket positiv avkastning går förlorad. Förra året var globalt +30% (eller var det 2023?), men snittet på Avanza var betydligt lägre. Minns inte exakta siffror dock.

Dessutom tror jag att Avanza räknar in sparkonton i avkastningen (och alldeles säkert räntefonder). Jag har en relativt stor summa på sparkonto just nu för kontantinsats och jag har fått för mig att det påverkar mina siffror.

Hej!

Ok, det var intressant! +30% är ju ruskigt bra!

Kan tillägga att jag just nu ligger +8.9% sen i juni. Det visar väl ändå att det är god avkastning?

Man kan välja vilka konton Avanza skall räkna med när du vill visa de siffror du önskar. :slightly_smiling_face:

Visst men vad som kommer med i “Avanzianens snitt” är ju frågan. Min slutsats är iaf att det är en siffra man inte ska bry sig om särskilt mycket.

1 gillning

En inte alltför vild gissning är väl at den genomsnittlige avanzianen tar högre risk i gemen än den typiske globalfondsmannen. Och när det drar så drar det lite extra. Uppåt som neråt.

2 gillningar

Kolla utvecklingen under de senaste tre åren. Då ser plötsligt Avanzianens snitt inte längre så attraktivt ut. Att ligga oinvesterad en stor del av tiden, som jag gjort, är nog inte heller det smartaste valet. DNB Global leder under stora delar av tiden.

6 gillningar

Hej!

Denna grafen ville jag verkligen se! Tack! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Den frågan ställde jag mig också! Är ju bara ett snitt! Ganska ointressant faktiskt när man väl tänker efter. :thinking:

1 gillning

På tok för kort period för att göra jämförelser. Titta på en period på några år åtminstone.

4 gillningar

:100:

1 gillning

Sen mitten av Juni har du ju hängt med snitte bra? Du tappade ju innan det enligt din bild.

2 gillningar

Eftersom du precis börjat blir “din utveckling” ganska missvisande jämfört med snittavanzianen.

Du ser utvecklingen som en procent av den andel som var investerad under en viss tidsperiod. När du hela tiden fyller på ser du ingen utveckling på det nya beloppet. Kanske till och med en nedgång ifall det är en sådan vecka. Sista månaderna som gått i sidled jämfört med början av sommaren har relativt stor inverkan om du stoppat in mycket pengar nyligen.

Jämfört med snittavanzianen som legat investerad med ett stort belopp över tid som har utvecklingen på hela beloppet över hela perioden.

Makear det sense, som man säger här?

Tack för grymt svar! :slightly_smiling_face:

Hade du valt DNB, Länsförsäkringar global, Avanza global eller Plus alla bolag?

Mest troligen så är det just för att du bara har allt I global.

Själv har jag bara 60% I global. Resten är i fonder som sista 10-20 åren gått nästan dubbelt så bra om inte mer.

Många har bara de fonder som gått bättre än global.

1 gillning

Dan84: Vilka fonder har du utöver globalfonderna?

Till TS:

Mitt ena ISK har gått 3,11% plus i år. Har mestadels globalfonder, men också några aktier och några andra fonder. Mitt andra ISK där jag bara har globalfonder plus Avanza Zero tillsammans med spiltans fonder har gått 10,76% plus i år. Inget superresultat här heller

Jag förstår inte riktigt detta? Procentuella utvecklingen som visas på Avanza är “TWR” procent som kompenserar för insättningar (och uttag). Det betyder alltså att sätta in belopp löpande påverkar den procentuella utvecklingen som Avanza visar.

1 gillning