Jag har tolkat tidigare information som om det skulle vara bättre att ha DNB Global Indeks S som globalfond än Länsförsäkringar. Nu ser det ut som den hela tiden går sämre/inte lika bra. Tänker jag fel/gjort fel/förstår fel? Förklara gärna på en ganska låg nivå, då jag fortfarande är på en lärande-nivå
Sökfunktionen ger gott om träffar om du söker på Länsförsäkringar global och Dnb global. Så hoppas det förtydligar att båda är bra fonder och ingen av dom är ett dåligt val.
Det ser ut som att LF gått några procentenheter bättre de senaste åren, troligen pga övervikt mot vissa techbolag. Det är nog det folk tittar på. Du tittar på en längre period.
Så ser det ut och denna lilla överavkastning har kommit efter de bytte Index.
Man ser både 2022 att de gick sämre för att sedan under 2024 gå bättre. Precis vad man kan räkna med från ett Index som är smalare än marknadsvikt. Större svängningar och oklart vilket som går bäst över tid.
Grafen på Avanza visar att DNB gått mycket bättre än vad den faktiskt gjort.
På 10 år så är den korrekta utvecklingen:
LF: 274%
DNB: 259%
Den korrekta skillnaden beror på ESG eller inte ESG. Senaste 10 åren har gynnat ESG bolagen. DNB som inte har ESG borde i teorin dock vara bättre diversifierat och följa forskningen bättre, därför har den valts som favorit. Båda är dock väldigt bra. Det är små skillnader i sammanhanget.
Men jag skulle vilja uttrycka det såhär: senaste 10 åren har vissa bolag som inte har någon naturlig exponering mot negativa Environmental och Social faktorer och därmed enkelt med minimal kostnad kunnat “bevisa” sin Governance av detta, gått mycket bra. Och därmed har de dragit upp index mer när färre bolag varit med i ett visst index. En positiv bieffekt, dessa bolag har ju inte förbättrat/ändrat nåt spec mkt – inte m.a.p. klimathotet iaf. Deras kostnader för ev förändringar är mkt låga relativt sett, t.ex. jfrt ett oljebolag…
Det här är naturligtvis en slump och det rör sig om tech-bolag i stor utsträckning. Över tidshorisont 30 år jämnar det här ut sig. T.ex. är basen för all verksamhet, inkl Tech och speciellt AI, energi.
Om man jämför utvecklingen under senaste månaderna så har DNB Global tappar cirka 2 % mindre än LF Global. Min spontana tanke är att det beror på större diversifiering med 370 fler aktier. Detta får mig att efter lång analys byta till DNB Global.