DNB Global indeks vs länsförsäkringar Global

Hej härlig forum-gänet!

Jag har tolkat tidigare information som om det skulle vara bättre att ha DNB Global Indeks S som globalfond än Länsförsäkringar. Nu ser det ut som den hela tiden går sämre/inte lika bra. Tänker jag fel/gjort fel/förstår fel? Förklara gärna på en ganska låg nivå, då jag fortfarande är på en lärande-nivå :wink:

Tusen tack på förhand!

Vadå “hela tiden”? Hur kom du fram till det?

Finns gott om trådar på ämnet.

Den bästa är möjligen https://rikatillsammans.se/forum/t/varfor-dnb-global-indeks-och-inte-langre-lansforsakringar-global/71219.

Sökfunktionen ger gott om träffar om du söker på Länsförsäkringar global och Dnb global. Så hoppas det förtydligar att båda är bra fonder och ingen av dom är ett dåligt val.

3 gillningar

Sämre hur då ?

Det ser ut som att LF gått några procentenheter bättre de senaste åren, troligen pga övervikt mot vissa techbolag. Det är nog det folk tittar på. Du tittar på en längre period.

3 gillningar

Kolla på Nordnet istället för rätt graf på DNB Global Indeks.
Avanza kan inte hantera den fonden öht

2 gillningar

Enligt Nordnet:

LF:

1 år
+19,98%

3 år
+45,18%

5 år
+97,75%

10 år
+270,74%

DNB:

1 år
+17,63%

3 år
+41,90%

5 år
+94,33%

10 år
+260,65%

2 gillningar

Bör du äta middagen som innehåller 25,001 eller 25,004 gram protein? Ungefär lika viktig fråga.

9 gillningar

Så ser det ut och denna lilla överavkastning har kommit efter de bytte Index.
Man ser både 2022 att de gick sämre för att sedan under 2024 gå bättre. Precis vad man kan räkna med från ett Index som är smalare än marknadsvikt. Större svängningar och oklart vilket som går bäst över tid.

1 gillning

Vad i. Ljuger avanza med sina grafer? Din och min är ju inte lika alls.

Ja just DNB Global Indeks stämmer bara senaste 1-2 åren resten är skit.

Innan handlades fonden i NOK i andelsklass A och de har aldrig lyckats översätta den grafen till SEK när andelsklass S skapades.

4 gillningar

Där ser man. Tackar för informationen

1 gillning

hmmm…bra info, någon som vet lite mer exakt när den slutade handlas i NOK i andelsklass A?

Utvecklingen av DNB Global Indeks S på Avanza är fel. Vi har pratat om detta i andra trådar och varit i kontakt med Avanza. Grafen stämmer inte.

Nordnet har rätt graf för båda:

Grafen på Avanza visar att DNB gått mycket bättre än vad den faktiskt gjort.

På 10 år så är den korrekta utvecklingen:
LF: 274%
DNB: 259%

Den korrekta skillnaden beror på ESG eller inte ESG. Senaste 10 åren har gynnat ESG bolagen. DNB som inte har ESG borde i teorin dock vara bättre diversifierat och följa forskningen bättre, därför har den valts som favorit. Båda är dock väldigt bra. Det är små skillnader i sammanhanget.

2 gillningar

December 2022 ser det ut som enligt denna tråd.

https://rikatillsammans.se/forum/t/andelsbyte-dnb-global-indeks-a/44685

1 gillning

Precis, skillnaden beror på ESG filter el ej.

Men jag skulle vilja uttrycka det såhär: senaste 10 åren har vissa bolag som inte har någon naturlig exponering mot negativa Environmental och Social faktorer och därmed enkelt med minimal kostnad kunnat “bevisa” sin Governance av detta, gått mycket bra. Och därmed har de dragit upp index mer när färre bolag varit med i ett visst index. En positiv bieffekt, dessa bolag har ju inte förbättrat/ändrat nåt spec mkt – inte m.a.p. klimathotet iaf. Deras kostnader för ev förändringar är mkt låga relativt sett, t.ex. jfrt ett oljebolag…

Det här är naturligtvis en slump och det rör sig om tech-bolag i stor utsträckning. Över tidshorisont 30 år jämnar det här ut sig. T.ex. är basen för all verksamhet, inkl Tech och speciellt AI, energi.

Om man jämför utvecklingen under senaste månaderna så har DNB Global tappar cirka 2 % mindre än LF Global. Min spontana tanke är att det beror på större diversifiering med 370 fler aktier. Detta får mig att efter lång analys byta till DNB Global.

7 gillningar

DNB är bäst!!! 111, :sunglasses::sunglasses::sunglasses::heart::heart::heart::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::sob::money_mouth_face:

1 gillning

Jisses… Det är en stor skillnad!

1 gillning

Procent eller procentenheter?