Andelsbyte DNB Global Indeks A

Har ett månadssparande i DNB Global Indeks A på Nordnet och fick följande meddelande:

"Den 9e december 2022 kommer det ske ett andelsklassbyte mellan DNB Global Indeks A till DNB Global Indeks A2.

Om du önskar sälja dina andelar kan du göra det fram till 9e december 2022. Har du kvar dina andelar efter detta datum konverteras dina andelar automatiskt av Nordnet och du får nya andelar i den övertagande fonden DNB Global Indeks A2."

Någon som vet vad som pågår? Är det en likvärdig fond med samma avgift? Varför en ny fond? Lyckas inte hitta någon info om den nya fonden någonstans.

Hej!

Jag sökte runt lite men jag hittade inte heller något specifikt om just DNB. Dock hittade jag generell information om andelsklasser i fonder på Swedbanks sida. Där står det följande:

"En fond kan ha olika andelsklasser, vilket innebär att en och samma fond erbjuder andelar med olika villkor. Villkoren kan skilja sig åt för till exempel vilken valuta fonden handlas i, om fonden är utdelande eller inte, förvaltningsavgift samt villkor för distribution. "

Jag skulle gissa att det är någon av ovan nämnda förändringar som kommer att ske med DNB global indeks också. Vi får fortsätta att leta info om ingen annan kan upplysa om vad som gäller just i detta fall.

1 gillning

Det verkar som att de byter index till MSCI World Climate Paris Aligned.

Kika här Fondguide | Avanza

Det är en annan fond, DNB Klimat Indeks. Se på avgiften.

Jag har inte fått något sånt meddelande på Avanza, i alla fall än.

Du har rätt, mitt misstag. Googlade utan att läsa. :blush:

Mejlade till kundtjänst och fick följande svar:

Hej,

Den nya fonder ligger inte uppe på hemsidan ännu då det är en helt ny andelsklass som lanseras. Den kommer dock se precis likadan ut som den förra med samma avgift och egenskaper.

Har du några andra funderingar får du gärna återkomma.
Ha en trevlig helg!

1 gillning

Kan det bara va så att de vill ha mindre andelar? I dagsläget är en andel värd 480kr. Kanske blir mindre stök med decimaler med fler men billigare andelar?