Jag har en fond i Nordea som heter DNB Global Indeks NOK och ser nu att Nordea tar 0,73% i fondavgift. Ser (vad jag tror är samma fond) hos Avanza för 0,24%. Är era erfarenheter att det varierar så mycket mellan banker när det handlar om samma fond? Eller är det någonting jag missar här…
Nordea erbjuder fonder från andra institut via deras “Fondtorg”. Jag har endast lyckats komma åt fondtorget i inloggat läge via appen eller via deras “Nordea Investor” sida.
Tack för svar!
Hittade den på SEB: Nordnet
Det är samma fond jag har på Nordea enligt ISIN- nr. Jag har för mig att jag köpte den för flera år sedan och att den då rekommenderades i rikatillsammans-podden. (Jag kan ha fel). Men jag blev inte glad när jag igår såg att avgiften som Nordea tar är 0,73%. Får en känsla av att de har höjt? Blir ju även obegripligt när den är så mkt billigare hos tex Avanza. Vill ha fonder med lägre avgift.
Tack för svar! Ja, jag har den i ett ISK. Ska fråga Nordea hur det kommer sig att den kostar så mycket mer. Tack för tips på annan fond!. Ursäkta en väldigt dum fråga, men om jag ska byta till annan fond, då behöver jag först sälja DNB och sedan köpa tex LF Global- man kan inte byta på annat sätt väl?
Det verkar vara valutaväxlingsavgiften på 2x0.25% till NOK som Nordea räknar in i fondens totala nominella avgift. Har sett samma metodik på deras KF då de inkluderar skatten i fondköpens “avgift” också. Ärligt kanske, men lite förvirrande!
Avanza inkluderar inte kundens egna transaktionsavgifter i den totala avgiften, men om du kollar total kostnadsberäkning för köpet så borde en procentsiffra som liknar Nordeas dyka upp. Fast vad jag minns köper man DNB fonderna i SEK på avanza?
Dnb ska kosta hos alla banker 0,24% i total avg inkl allt. Sedan fattar jag inte varför man håller sig till sådana banker när man kan ha sina Isk hos Avanza eller Nordnet. Smidigt och riktigt bra
Stort tack för ditt svar! Det låter som en rimlig förklaring. Har inte tänkt på att det skiljer i valuta, suck. Borde absolut byta fond då för att slippa det. Blir så trött på mig själv som har så lite koll😐. Men tacksam för god hjälp i detta forum!
Avanzas fondtorg innehåller allt alla billigaste fonder och utan extra avg. Du får modernaste platform och app. Samtidigt slipper du storbanksrådgivare som gör oftast allt för att lura småsparare i dyra lösningar som banken tjänar mer pengar på . Avanza har även billig fondrobot Avanza Auto som kostar 0,36% i total avg. Själv har jag Skandiabanken för lönen men allt annat på börsen Avanza . Nordnet är lika bra ! Men Avanza ligger 2 steg före i modern utväckling .
Dyra fonder som banken tjänar på känner jag igen, hade i allt för många år dyra Nordea-fonder (deras egna) som rådgivaren rekommenderade, innan jag började lyssna på podden och blev klokare. Det ångrar jag idag.
Låter smidigt att på Avanza kunna använda funktionen “byta fond”. Har nu frågat Nordea om det går att göra likadant där, men fick svaret att det bara går om man byter till eller mellan Nordeas egna fonder. Så dåligt! Kunde inte heller få svar på frågan om avgiften höjts eller varför den skiljer sig åt jämfört med tex Avanzas (vilket jag nu fått svar på forumet), även där blev svaret att de bara svarar på frågor som rör deras egna Nordea-fonder.
Byt till Avanza och se glad ut . Vad är det som håller dig kvar hos Nordea ? Efter alla dyra lösningar + gjorde dig besviken några ggr ? Du vet att man ska inte leva i ett dålig förhållande ! Man ska aldrig gifta sig med en bank då det är lika lätt byta bank idag som att byta kalsonger