Kostnad fond Swedbank kontra Avanza

Håller på och städar bland mina fonder flyttar runt en del bland bl.a. i Swedbank och Avanza och det dök upp en fråga: För Spiltan Aktiefond Investmentbolag ligger förvaltningsavgiften på 0,20% på Swedbank och totala avgiften är 0,27% på Avanza, varav 0,20% i förvaltningsavgift. På Swedbank hittar jag inte någon uppgift om total förvaltningsavgift och undrar nu såklart om det är billigare att handla denna fond på Swedbank eller om det finns några dolda avgifter. Jag förstår ju att det kan vara olika avgifter på olika banker men jag reagerade på att Avanza ter sig dyrare då jag har fått en uppfattning om att Swedbank betraktas som en dyrare bank jämfört med Avanza.

Du får betala samma. Avanza inkluderar transaktionsavgifter i 0,27% siffran. Det gör inte Swedbank.
Transaktionsavgifterna kan variera lite över tid så därför påstår Swedbank att det inte går att veta den:

2 gillningar

Hos nätmäklaren Nordnet hittar man totalavgiften (i detta fall 0.27%) under ”Kostnadsredovisning” när man köper fonden. Vet ej om Swedbank eller de andra storbankerna har något liknande.

1 gillning

Men transaktionsavgiften är ju inte årlig så det är ju faktiskt lite konstigt att Avanza inkluderar den? De flesta som köper en fond har väl för avsikt att äga varje köp i längre tid än ett år?

Fondförvaltarens avgift när de handlar innehaven. Inte ditt courtage.

1 gillning

Jaha. Och är det en årlig kostnad för oss som köpt fonden?

Detta med hur och vad som anges i avgifter för fonder borde ju vara lagstadgat så att det går att jämföra enkelt. Galet att det får vara såhär. Och så klagar makten på att krypto är oreglerat… i och för sig lite gradskillnad men ändå :wink:

En till anledning att sluta ha sitt ISK hos en storbank :+1:

På Nordnets “Kostnadsinformation” kan man se kostnad för en viss period, här har jag valt att köpa 100 kr Spiltan och hålla fonden i 3 år. Som man kan se har “löpande kostnader” blivit 0.6% (0.2% avgift i 3 år), och “transaktionskostnader” har blivit 0.19% (brist på decimaler, jag tror kostnaden är 0.064% per år). Så för att svara på din fråga, ja det är en årlig kostnad. Men som sagt, Avanza är snäppet bättre eftersom de visar totala avgiften direkt på fondens sida.

1 gillning

Eftersom fonden hela tiden köper och säljer aktier så uppstår transaktionskostnader kontinuerligt, dessa kostnader dras också kontinuerligt från fondens avkastning.

2 gillningar

Transaktionskostnaderna är egentligen fondens inneboende kostnad för att köpa och sälja de underliggande innehaven. När en person investerar pengar i fonden så ska fonden köpa aktier och drar på sig courtage. Det courtaget betalar ni alla gemensamt (genom att det dras pengar från fondens medel, de pengar som ni tillsammans har investerat). Samma sak vid ombalansering, eller om fonden har räntekostnader för krediter eller betalar avgifter för derivatinstrument.

Det är alltihop era pengar och ni förtjänar att få veta hur effektiv förvaltningen är. Fonder är inte riktigt samma sak som en förening men ändå inte långt ifrån. Ni har alla gemensamt gått ihop och anförtrott era pengar till fondförvaltaren. Att Swedbank vägrar redovisa det är därför en skymf.

Ett exempel på när detta spelar roll är fonden DNB Emerging Markets SRI som har en förvaltningsavgift på 0,30% men höga rörliga kostnader på totalt 0,18%. Jämför det med den likadana fonden Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära som har en förvaltningsavgift på 0,40% men rörliga kostnader på bara 0,05%. LF:s fond gör ett bättre jobb och kommer ge dig mer pengar i plånboken (om än marginellt). Om fondmäklaren bara redovisar förvaltningsavgiften så ser det ut som att DNB är billigare.

1 gillning

Nordea redovisar sär här:- produktkostnader 0,266% (löpande kostnader 0,201%, transaktionskostnader 0,065%).