Byta fonder som liknar varanda v.s lägre avgift och ränta på ränta effekten

Hej. Jag har både DNB global och Avanza global. Vad jag kan se har båda snarlika innehåll men avanza lägre avgift. Jag har dock haft dnb längre än avanzas. Hur ska jag tänka kring att byta fond mellan dom? Jag tänker att jag inte behöver båda så vilken ska jag välja? Hur mycket påverkar avgiften v.s ränta på ränta effekten? Just nu ligger avanza global på 3.96% ökning och dnb på 32.06%. Tacksam för hjälpen!

Mvh Annelie

Skulle tro att de ligger väldigt nära varandra i avgift egentligen. Avanza må se billigare ut men pga andra skatteregler kring denna fond så är den dyrare än vad den ser ut att vara.

Det spelar ingen roll för ränta-på-ränta hur många fonder eller konton du har.

Du kan ha dubbla globalfonder som du har nu eller så väljer du vara en utav dom. Avanzas är populär då den inte exkluderar så många bolag och ligger därför väldigt nära det index som fonden följer.

Hur kan det komma sig att det skiljer så mycket i avkastningen? Är det för jag har haft DNB mycket längre?

När jag kollar på Avanza så har de två fonderna haft en utveckling under de senaste fem åren på:

DNB Global: 79,12%
Avanza Global: 78,91%

Skillnaden beror troligen på att man inte har exakt samma innehav plus avgifter/skatter.

Fonderna har gått väldigt likt varranadra så förmodligen ägt olika länge.

Nej, men om fonderna ligger på A&F-konto spelar det roll för ränta-på-ränta om man byter fond och aktiverar kapitalvinstskatten.

Det blev att jag har det mesta på dnb då jag har betydligt mer procent där även om avgiften är lite högre. Tack för infon :slightly_smiling_face:

1 gillning

Låter bra! :slight_smile: Det viktigaste är att man sparar. Vilken global indexfond man faktiskt sedan väljer kommer inte göra någon större skillnad.

1 gillning