Rådfrågning kring fondportfölj i avanza

Hej!

Jag såg att ni lagt upp en lista med en portfölj nivå 3 med rekommendation om att ha 70% i en globalindexfond såsom DNB global index och 20% i en svensk indexfond som PLUS Allabolag Sverige. Jag är rätt ny med fonder men när jag försökt jämföra DNB global index mot avanza global så är de ändå väldigt lika avseende sharpekvot, standardavvikelse,avkastning om 3 år, morningstars men avanza global har lägre avgift. Rekommenderar ni fortfarande DNB global index i första hand och i såfall varför? Avseende PLUS Allabolag gjorde jag samma jämförelse och finner att avanza zero är bättre i flera aspekter som svensk indexfond men värderar ni annorlunda och i såfall vad tittar ni på?

Generellt är de nyckeltalen inte tillräckliga för att jämföra fonder. I detta fall med indexfonder är det i praktiken indexens nyckeltal som är helt irrelevanta att titta på.

I det väldigt specifika fallet här så har Avanza global precis bytt/håller på att byta index. Det gör att Avanza globals innehav skiftar. Tidigare följde DNB global Indeks och Avanza global samma index. Därav att nyckeltalen historiskt är mer eller mindre identiska. Men det gäller inte f.r.o.m. nu.

Tack för svar! Avseende PLUS allabolag sverige jämfört mot avanza zero får jag också fram med nyckeltal att avanza zero är mer fördelaktigt, funkar det att jämföra på det viset här?

Nej. Jag skulle rekommendera Plus Alla bolag före Avanza Zero.

Historiken är inte tillräckligt lång givet variansen. Man behöver hundratals till tusentsls år för att få ut tillräckligt underlag. Aktiemarknaden har inte ens existerat så länge så historiken är inte en metod som fungerar.

Avanza zero följer ett smalt index för Svenska börsen. Plus är marknadsviktat hela Svensks börsen.

1 gillning

Avanza global har 30 % källskatt medans DNB / LF har 15 %, stirra dig inte blind på avgiften för den är ungefär densamma för LF, DNB, Avanza om man tar hänsyn till källskatten.

Det stämmer inte längre. Nu när Avanza global byter index tar de även hem förvaltningen till Sverige. Då får den också källskatt på 15% på utdelningar.

1 gillning