Hej! Jag vill börja spara i en global indexfond, men är osäker på vilken fond jag ska välja? Spelar det någon roll? Är sugen på Länsförsäkringar, men läst att folk börjar backa ur på den. Är det bättre med Storebrand, DNB eller Avanza Global?
Det är väl främst två fonder som forumet brukar rekommendera.
DNB Global Indeks följer indexet MSCI World, dvs ca 1500 bolag i 23 industriländer. Den brukar rekommenderas därför att den är lite bredare än de flesta andra fonder som följer liknande index; den utesluter inte lika många bolag baserat på ESG-kriterier (hållbarhet, socialt ansvar mm). Det vi är ute efter med en globalfondstrategi är ju att äga “hela höstacken”, eftersom vi inte vet vilka bolag som kommer att gå bra och vilka som kommer att gå dåligt, så därför vill vi inte utesluta något.
Storebrand Global All Countries följer MSCI ACWI, ett bredare index som innehåller ytterligare ca 1000 bolag noterade i tillväxtländer (EM, emerging markets). Den är lite dyrare, kostar ca 0,3% jämfört med DNB:s 0,2%.
Båda dessa är bra. Om du bara vill ha en enda fond så hade jag valt Storebrand, men om du kan tänka dig att ha två så kanske det är en aning bättre med DNB plus kanske 10% av pengarna i en emerging markets-fond. Detta är mest en smaksak, det gör ingen jättestor skillnad.
Det finns många andra fonder som gör mer eller mindre samma sak som DNB, men det är ingen större skillnad på dem. DNB råkar vara den som är bredast så det är den som brukar rekommenderas.
Intressant, tusen tack för svar! Hur ser ni på Länsförsäkringar och vilka nackdelar finns det där?
Nackdelen med Länsförsäkringar Global är att den utesluter en del bolag, av anledningar som ur en rent investeringsmässig synvinkel ter sig ganska godtyckliga. Även om man tycker att detta i sig är bra, så leder det till att de bolag som är kvar får en proportionerligt större vikt i fonden, vilket minskar riskspridningen.
Om man t.ex. jämför de 25 största innehaven för DNB med Länsförsäkringar så ser man t.ex. att Länsförsäkringar saknar Berkshire Hathaway (Warren Buffets bolag). Hos Länsförsäkringar är största innehavet Apple med 6,11% av kapitalet; hos DNB utgör Apple 5,18%.
En av de viktigaste poängerna med en globalfond är ju riskspridning, så jag vill ha så många bolag som möjligt. DNB kostar lika mycket som LF men ger bättre riskspridning, så jag väljer DNB.
Intressant! Ja, det låter väldigt klokt att vilja ha spridning på innehaven, så tack så mycket för den informationen!
Jag kör Avanza Global för att den har hälften så hög avgift som de andra globala index fonderna.
Så halva avgiften och halva antalet innehav. Dock så går dom inom 1% av varandra så det spelar väl egentligen ingen roll.
Tycker man att dubbla antalet innehav är värt dubbla avgiften kan man välja Dnb som du nämner.