Hur tolkar man fondavgifter?

Jag är supernybörjare och har nu börjat investera i DNB Global Indeks S på Handelsbanken. Förvaltningsavgiften är listad som 0,2% men tittar man på deras faktablad för kostnader och avgifter ser man en totalavgift på 0,51% pga. valutaväxlingskostnad på 0,30%.
Hur ska man tolka detta? Betyder det att jag betalar 0,30% på varje transaktion jag gör med fonden?

Jämför man detta med Länsförsäkringar Global Index tex. som vad jag förstår är en väldigt lik global indexfond så tar Handelsbanken inte ut någon valutaväxlingsavgift på denna och listar totalkostanden som 0,23%.

Ska jag dra slutsatsen att jag gjort ett misstag att köpa DNB Global Indeks S då den kan bli väldigt dyr om jag i framtiden (typ 20år) vill börja plocka ut pengar?

Ja hos Handelsbanken verkar det som man lägger på 0,30% avgift vid köp och sälj utöver DNBs 0,21% avgift.
Hos Avanza t ex finns inte den kostnaden .

Enklast är att slänga iväg ett PM till Handelsbanken där de får förklara exakt.

DNB global indeks var tidigare handlad i NOK. Då hade du valutaväxlingsavgift hos alla banker.

Numera handlas i alla fall en av andelsklasserna i SEK. Kolla så att:

1. Det bara inte är gamla uppgifter och den växlingsavgiften inte finns längre.
  2. Du inte köper en andelsklass som handlas i NOK. Se till att handla den i SEK utan valutaväxlingsavgift. I värsta fall kan du behöva byta bank för detta konto.
2 gillningar

Efter vad jag förstår finns det ett fel i SHB:s system som gör att det i de där avgiftsredovisningarna står med en valutaväxlingsavgift för alla utlandsregistrerade fonder oavsett vilken valuta de handlas i. När fonderna handlas i kronor verkar det dock inte tas ut någon avgift. Se exempelvis diskussionerna i Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er - Nr 287 av Robert88.

@KarateKid

Bra att du kollar avgifterna!

Sedan till er andra som svarade, även om man kan köpa fonden i SEK hur vet ni sedan att det inte växlas till NOK? För att sedan växlas till USD, EUR, etc?

Säger inte att det är så, dom kanske sköter det bra och växlar direkt till aktiernas valuta, men allt detta är indirekta kostnader som är svåra att se för fondspararna.

När jag tidigare tittat på det har jag konstaterat att när jag satt in pengar i exempelvis den här DNB-fonden på SHB, har jag fått det antal andelar som motsvarat fondens kurs den aktuella dagen. Om SHB hade tagit ut en extra avgift på 0,3 procent, borde jag rimligen ha fått något färre andelar.

Det är en annan sak att fonden själv behöver växla valutor och rimligen betalar någon avgift för det, men det blir ju likadant oavsett på vilken plattform man köper fonden. Efter vad jag förstår ingår sådana avgifter i fondens transaktionskostnader, som ju redovisas på en annan rad.

Fonden har ju också otroligt mycket bättre växlingsavgift än vad jag kan få som småsparare.