Hur funkar avgifter på fonder egentligen? Stämmer det att de ökar precis som ränta på ränta?
Jag läste lite i kommentarerna för Swedbank Robur Technology A på Nordnet, då hade någon skrivit följande:
"Gällande avgifter, ska du vet att de ökar precis som ränta på ränta. En dyr fond bör man alltså inte ha mer än i några år. Som ex; efter 30år har ca 1/3 av ditt kapital gått till avgifter.
Robur tech är en utmärkt fond i ditt PPM sparande, eftersom rabatten på avgiften är väldigt stor där. På Nordnet bör du ha merparten i billiga indexfonder."
"Det som är viktigast om man vill behålla en fond länge, är så låga avgifter som möjligt.
Man frestas givetvis av att jämföra liknande fonder och tittar då på den historiska utvecklingen enbart. Det är ett jättemisstag. Ytterst få förvaltade fonder presterar bättre än indexfonder över lång tid.
På hemsidan rikatillsammans.se finns ett par avgiftskalylatorer där du kan jämföra fonder med olika avgifter och se hur någon ynka procent plötsligt växer till flera hundra tusen. Det lömska är att det märks eg inte förrän efter många år.
Men folk tenderar att behålla en fond som gått bra och ser de blivit lurade först när det är försent. Gå in på sidan och kolla själv. I kort: indexfonder över decennier och förvaltade fonder för kortsiktigare spekulation (1-5 år)."
Så om det då står t.ex. 1,38% i avgift på en fond, som det gör på Swedbank Robur Technology hos Avanza, är det inte då 1,38% i avgift per år på pengarna man har i den fonden, alltså värdet? Eller ökar procentsatsen för varje år?
De ökar inte relativt, utan är just procentuella som en relativ avgift på kapitalet. 10ggr mer kapital, 10ggr mer avgift.
Däremot kommer avgiften påverka avkastningen, och dess ränta-på-ränta (dvs den exponentiella tillväxten) kommer bli sämre. Om du t.ex har 10% avkastning innan avgift och 1% avgift (dvs motsvarande 10% av vinsten tas av fondförvaltaren) så kommer du efter 25 år har 20% mindre kapital än om du hade haft 0% i avgift (dvs inte bara 10% mindre), på 40 år 30% sämre etc.
Swedbank Robur Technology A är som sagt en väldigt dyr fond med 1,38% avgift per år. Det blir 138 kr i avgift per 10000 kr. Jag valde att sälja denna fonden privat men har den kvar i PPM då den är kraftigt rabatterad med 0,23% avgift.
Men ett litet innehav i Swedbank Robur Technology A kan du ha i den så kallade lekhinken.
Så anser ni att DNB Global Indeks S som på Avanza har 0,21% i total avgift är tillräckligt lågt för att ha mycket pengar i resten av livet i princip? Eller finns det ens någon global indexfond som är lika bra med 0% avgift?
Och det här att man inte ska ha en dyr fond i mer än några år, tjänar man alltså på att ha en dyr fond i några år, sälja den och sedan köpa samma fond igen, dvs om den gått bra?
Att ha en dyr fond, och sen sälja och köpa igen kommer inte göra någon som helst skillnad. Den är dyr från dag 1, helt oberoende av hur du köper och säljer. Om någon påstår annat saknas basala matematiska kunskaper hos den personen. Det enda sättet för en dyr fond att bli billig, i absoluta termer, på lång sikt är att den har en så stor avgift att det din kapital går mot 0. Då blir glädjande nog avgiften 0kr, och fortsätter så i evigheten.
Om DNB Global Indeks går t.ex. +51% på 3 år och +106% på 5 år medans Swedbank Robur Technology går +115% på 3 år och +174% på 5 år, då tjänar man väl ändå mycket mer på att ha den sistnämnda fonden även om den har högre avgift?
Detta är alltså hur dessa fonder gått de senaste 3 och 5 åren enligt Avanza.se. Vet att det inte betyder att det kommer gå lika bra de kommande åren, men om vi säger att det skulle göra det?
Ja naturligtvis. Utveckling visas efter avgifter så där råder ingen tvekan.
Problemet, som alltid gäller, är att det är historiska siffror och du vet inte om det fortsätter. Dessutom är det en fond med högre risk, så det ska vara högre avkastning på lång sikt, och det är således inte jämförbara produkter. Det enda du vet med säkerhet är att förvaltarna tar mer betalt.
Jag har DNB Global Indeks S och DNB Teknologi S på Fondo. DNB Global Indeks S är avgiften 0,11% så 47% rabatt. DNB Teknologi S är avgiften 0,83% så 42% rabatt.
Bra tips med Fondo som jag har nu fått upp ögönen för, tack!
Vilken fördelning har du på dessa? 80/20?
Jag funderar på att flytta från Lysa 100% bred till Fondo och köra samma upplägg, troligen alternativt bara allt i endast DNB Global Indeks S.
Jag ser inga nackdelar att ha pengarna hos Fondo om man inte är i behov av portföljbelåning. Rabatt på avgifterna får du tillbaka varje kvartal och de pengarna kan du använda direkt för att köpa fonder med. Fondo har enbart fonder och inga enskilda aktier att köpa.