En stor del av min portfölj är idag placerad på Avanza i form av Länsförsäkringar Global Index. Med en total avgift på 0,23 % känns det som att det är motiverat att flytta till DNB Global Indeks på Fondo, som endast har 0,11 % i total avgift?
Min uppfattning är att konsensus här på forumet är att DNB Global Indeks just nu är den bästa globala indexfonden. Jag har dock inte hört många som sparar i den på Fondo, och undrar därför om jag missar något (eller tänker fel kring avgiften)?
Nackdelen som jag ser det är väl att plattformen är mindre utvecklad, ingen kf och inte heller möjlighet att belåna med VP…
Har ingen erfarenhet alls av fondo.se men när något låter för bra för att vara sant är det ofta det? Känns inte som att de kommer kunna erbjuda markant bättre avgift över lång tid?
Ser inte ut som att det är särskilt lukrativt?
Men någon som är bättre på att analysera företag får gärna kommentera.
Jag provade Fondo på sidan av Avanza men klarade inte av deras klaustrofobiska gränssnitt och begränsade utbud. Det gick inte heller att komma åt gränssnittet på dator/via webbläsare vilket är nödvändigt för mig.
Dessutom använder jag billig värdepappersbelåning på Avanza som Fondo inte har.
Så som jag använder krediten så blir det som en sänkt fondavgift.
Dvs. placerar de lånade pengarna på sparkonto med insättningsgaranti och högre ränta än lånet. Vinningen i att då byta till Fondo är liten eller obefintlig.
Det gick inte heller att flytta fonderna från Fondo utan att först sälja/likvidera dem och sedan flytta pengarna.
Det funkar inte för mig, jag vill inte ligga utanför marknaden så länge som det tar att genomföra en flytt.
Avanza m.fl. klarar av att flytta fonderna utan likvidering och man ligger då aldrig oinvesterad.