Jakten på den bästa plattformen | Är det mer osäkert med t.ex. Fondo eller Levler?

Hej! Jag äger för tillfället endast DNB global Indeks och LF Global (sålt av allt i Avanza Global). Allt nysparande i DNB på Avanza och har även DNB Global och LF Global på nordnet sen tidigare.

Har förstått att avgiften är mycket lägre för DNB Global på Levler och Fondo.

Om jag inte använder hävstång, inte har behov av att utnyttja private banking/bolån på avanza/nordnet och är högst obrydd om gränssnitt samt bara tänkt handla DNB Global framöver. Finns det någon anledning för mig att inte köra nysparande i Levler och Fondo?

Det som stoppat mig förut är att det av någon anledning känns lite mer osäkert. Att Fondo och Levler enklare kan gå i konkurs och att det på något sätt skulle bli bökigt att lösa för mig. Ligger det något i min rädsla?

Tacksam för svar

1 gillning

Jag väljer att ha huvudsparandet på Avanza då det känns tryggare.

Om du vill utnyttja rabatt som Fondo har så skulle jag ha sett till att ha max 250.000 kr där.

Jag har öppnat Fondo för att öka på min lekhink lite.

Något ligger det ju i det eftersom investerarskyddet är begränsat upp till 250 000 kronor men jag bedömer att risken så låg att det inte är något man borde beakta. Jag känner inte till något dylikt haveri i Sverige över huvud taget?

Köp där de är billigast. Eller vänta in öppningen av Montrose som bara verkar bli prisvärda men antagligen blir först med att kombinera kickback och värdepapperslån.

DNB Global Indeks S, Fee Fighters - DNB Global Indeks S
Länsförsäkringar Global Index, Fee Fighters - Länsförsäkringar Global Index

Jag kör glatt på Fondo för just DNB som @Thompa.th nämnar så är dina investerade medel ju oavsett vad skyddade upp till 250.000 genom investerarskyddet från Riksgälden. Det är ju en bra slant (i alla fall för mitt vederbörande). Sen har jag Nordnet och Avanza också för lite andra konton.

Investerarskyddet gäller väl bara kontanter på kontot? När det väl köpts värdepapper är det andra regler som gäller.

ja, det är olika regler. Insättningsgaranti har du i en bank som är med i detta på kontanter upp till 1.050.000 och investerarskyddet gäller investerade medel upp till 250.000.
Ergo täcks dina investerad medel på Fondo, Levler, Nordnet, Avanza, Savr etc. av sistnämda.

1 gillning

Ja, tydligen fel. Investerarskyddet gäller det mesta:

1 gillning

Ja, jag blev lite klokare också. Tack för det! :smiley:

1 gillning