Ju mer jag läser i forumet desto mer ser jag hur fokuserade ni är på fondavgiften. Fondo har fonder för billigare pris, varför använder ni inte Fondo? Är det risk för bedrägeri? Jag tänker att summan pengar läggs i fonden, så oavsett om Fondo konkar eller ej är pengarna där? Eller har jag fel?
Det bör finnas skydd för i alla fall upp till 250 000. Jag sparar på Fondo (bland annat) just av anledningen oslagbara avgifter som du nämner.
Kollar man på en fond som har varit rekommenderad på forumet länge (med invändningar mot nytt index) Länsförsäkringar Global Indexnära så är ju avgiften samma som Avanza (0,23%), och då har jag hellre en stor aktör där hemsidan inte visar Rabatt: NaN när man har 0 i rabatt…
Jag sparar i Fondo, köper Dnb Global Indeks S där avgiftgen är 0,11%.
Varför gör inte alla det? finns det risker??
Det är väl om vi skulle bli blåsta och att pengar som kommer inte aldrig gör något riktigt köp. Investerarskyddet är upp till 250K
Men annars så äger du dina vp och det är vattentäta skott mellan Fondo som bolag och dina vp som är reggade i VPC.
jag fattar inte detta med investeringsksyddet 250k och att man samtidigt “äger allting”
Investerarskyddet täcker likviderna i ISK/AF. Först när ett köp har gått igenom är det skyddad av VPC.
Om man har investerat mer än 250k då? är det kört?
Om du har 500k likvider på en ISK, så är bara 250K skyddade.
Vill bara lägga till att likvider (pengar på kontot) också täcks av insättningsgarantin😉
Jag tror en anledning att folk väljer annat kan vara att du endast kan handla på Fondo via appen. Fungerar dock smidigt nog tycker jag.
Men varför ska man då investera i börsen om bara 250k är skyddade, 250 är ju ingenting i dagens läge va fan. Men jag har svårt att se stora banker gå konkurs då har vi större problem i detta landet.
Läs där. De skyddar likviderna i deras klientmedelskonto. Men investerarskyddet är lägre.
Känner du dig osäker. Kör med de stora bankerna.
Därför kan det ju vara bra att hålla sig under 250.000 tills att Fondo har växt till sig lite.
Samma skydd gäller för Avanza Nordnet lysa och så vidare. Men så klart har du en poäng i att de har en storlek många multipler större.
Om man har Avanza och investerat i breda indexfonder som LF global eller Avanza global du borde det ju vara lugnt? Dessa banker är liksom redan vid målet.
Ja det känns lite tryggare att ha på Avanza. Länsförsäkringar Global Index har ingen rabatt på Fondo. Avanza Global finns bara på Avanza.
Håller med om det ni skriver. Dock är DNB billig med sina 0,11% totalavgift på Fondo som det redan skrivits av andra också. Eventuellt kryddat med storebrand emerging markets till 0,24%
0,11 % för en fond som dnb global index är ju bra, t.o.m mycket bra. Tyvärr är jag kär i Avanza så det blir inget byte. De måste börja misshandla sina kunder innan jag plockar ut all deg till förmån för någon annan plattform.
Jag använder både Avanza, Savr och Fondo. Avanza är så klart mer genomarbetat och ger en helt annan upplevelse. Savr och Fondo erbjuder något billigare fonder i vissa lägen.
Jag hade synen att alla var säkra kort, men jag kanske har fel? Jag tänker att alla täcks av insättningsgarantin. Men det kanske inte är tillräckligt?