Det är bara likviderna det handlar när det kommer till skyddet på 250k.
Har du investerat pengarna är de skyddade. Även om du har 10 mille.
Fondo äger inte fonderna. När ett köp gått igenom är det in dem som hanterar pengarna längre.
Frågan är väl snarast varför vi skulle använda Fondo?
På en fri marknad finns massvis med tjänster och produkter inom denna kategori. Detta är en väldigt liten aktör som har väldigt mycket att bevisa, så det “normala” är snarast att inte använda dem.
Kanske man ska fråga vad som gör att du, OP, är så fokuserad på just Fondo och inte någon konkurrent?
Fondo har billigare avgift på några fonder jämförelse med Avanza
Till exempel så har DNB Global 0.11% avgift på Fondo jämförelse med Avanzas 0.21%. Många jagar billigast avgift som gör att det blir lockande och en diskussion.
Jag stannar dock på Avanza då det är en väldigt bra plattform, jag gillar att ha allt samlat och att de har värdepapperskredit.
Kör lite av lekhinken på Fondo då AuAg och Coelis fonder har en väldigt stor rabatt. Gillar också Avanzas plattform bäst då de också har bra lösningar med räntekonton från olika aktörer.
Hade Savr tidigare men bojkottar den sedan appen blev kaos efter de skulle implementera aktiehandel.
En idé, @janbolmeson - kan du inte bjuda in Fondo så kan de argumentera för sin sak? Jag skulle vilja veta t:ex vad planerar de för framtiden - växa till sig eller bli uppslukade av t:ex Levler (Söderberg & partners) eller annan större aktör … det är ju lite som David VS Goliath när man jämför Fondo med Avanza eller Nordnet t:ex.
Nej.
Har du mer än 250k oinvesterat så får du endast 250k.
Har du tex 200k oinvesterat och 1 miljon investerat så får du tillbaka allt.
Så det viktiga är att ha pengarna investerat när du har dem på ett isk.
Är de investerade är de alltid skyddade.
Fondo har det viktigaste enligt mig, de är billigast. Och en simpel app. Nästan för simpel dock. Men får det dem att hålla ner priserna gör det inte så mycket.
Det bästa med Fondo tycker jag är att de bara har fonder i sitt utbud. Jag lockas inte att hålla på med enskilda aktier eller börshandlade produkter. Sedan är fondavgifterna något lägre, men det viktigaste för mig är att den är renodlad på just fonder.
Hur tjänar Fondo pengar?
Vår plattform är helt egenutvecklad och har därför väldigt låga kostnader för drift. Idag har vi utöver apparna för fondhandel verksamhet inom Open Banking där vi har partners som använder sig av vår tekniska plattform i egna kommersiella syften. Det gör att vi kan låta dig som vill köpa och sälja fonder göra det, utan att vi tar ut någon avgift! I framtiden kommer vi dessutom addera tjänster inne i appen som du kommer kunna välja att prenumerera på.
Jag använder fondo för nysparande. Ser inga bekymmer med att appen strular ibland. Vi ska ju inte vara inne och pilla ändå eller hur var det?
Det som oroar mig dock är att det är lite 2good2betrue och oroar mig på sikt att jag kommer behöva göra merjobb för att de konkar eller avgiften normaliseras.