Upptäckte häromdagen här på forumet en plattform som heter Fondo som verkar flyga lite under radarn i de flesta diskussioner om låga avgifter.
80% Skandia Global Exponering (0,14%)
20% Storebrand Emerging Markets (0,26%)
ger ju en avgift på 16,4% vilket är tämligen svårslaget. Satte uppe ett minimalt sparande för att testa litegrann men vet inte riktigt varför jag inte bara ska börja månadsspara hela mitt sparande där istället? Är ej intresserad av räntor.
Känner dock inte att jag helt litar på deras “allt är gratis” approach utan nånstans måste de ju få pengar ifrån och de hävdar själva att det kommer från B2B-kunder som kan använda deras fondhandelplattform men varför det skulle innebära att de vill ägna sig åt välgörenhet för småsparare förstår jag inte (få in volym?)
Så nu till frågan:
Vad finns det för reella risker med att börja spara på en ny plattform som Fondo?
Går de i konkurs äger jag ju fortfarande mina värdepapper.
Höjer de plötsligt avgifter osv kan det bli trassligt att flytta utan att åka på dubbelbeskattning gissar jag på?
Missad avkastning om jag tvingas sälja av och flytta pengarna (pengar utanför marknaden under några dagar)
Tror spontant att du uppfattat frågan korrekt. Skulle de gå i konkurs lär ju Avanza eller någon annan ta över. Det är ju en attraktiv tillgång rent krasst. Att avgifter kan höjas senare är nog den främsta risken. Samtidigt tror jag att de låga avgifterna är “planerade”, alltså inte något tillfälligt lockpris för att få över kunder. Faran är nog om plattformen inte “tar sig”. Då lägger de nog ner och så hamnar nu hos någon annan iallafall. Att prova att sätta in pengar där och hoppas på det bästa borde vara reko.
Man kan ju flytta ISK-tillgångar mellan olika plattformar också. Bra att undersöka hur det fungerar i praktiken och om det möjligen kan finnas några dumma avgifter inblandade, typ som för tjänstepensioner.
Hej Marcus, vad kul att du överväger att ge oss förtroendet med ditt fondsparande jag ska försöka svara på dina frågor här nedan;
Precis som du är inne på, om vi skulle behöva montera ned bolaget så är du fortfarande ägare av dina fondandelar - de ligger alltid separerade från värdepappersbolagets (Fondo) tillgångar och skulle föras över till ett lämpligt institut.
Gällande våra avgifter så är det inte någon temporär rabatt utan vi tror helt enkelt inte på kickbacks eller provisioner som en “inbakad” del av fondavgifterna, så som det fungerar på de traditionella plattformarna eller hos bankerna. Vi är den enda plattformen som erbjuder s.k. “nettofonder” (Boostade) fonder till alla användare och det är andelsklasser som är helt befriade från provisioner – dvs rabatten är redan inkluderad i avgiften – traditionellt erbjuds detta bara till institutioner eller väldigt förmögna personer. Det sker diskussioner om ett totalt förbud för fondprovisioner på Svensk och EU-nivå men som så ofta så går dessa diskussioner väldigt långsamt. Vi bygger istället teknik som ska möjliggöra för våra partners att integrera sparande i sina användarresor – du kan se det som något som liknar de checkouts vi blivit så vana vid inom e-handel – och denna teknik tjänar vi pengar på. Vi har också en del produkter som är tänkta att hjälpa våra användare att komma igång och underhålla sitt sparande och dessa kommer komma med en avgift men är givetvis frivilliga att använda.
Jag antar du refererar till att flytta ditt sparande? Vi har tyvärr ingen tjänst i dagsläget för att hjälpa till med att flytta ditt sparande utan som du är inne på så behöver du föra över pengarna till ditt ISK hos Fondo för att komma igång.
Jag hoppas dessa svar är till hjälp och skulle du ha fler funderingar får du gärna ta kontakt med oss via chatten i Appen så får du hjälp den vägen
Du skriver att flytt till Fondo inte går i dagsläget. Hur ser det ut med flytt från ISK hos Fondo till t.ex. ISK hos Avanza eller Nordnet?
Givet att samma fonder finns i den mottagande partens utbud.
Jag tolkade det som att det var det TS menade snarare än flytt till Fondo eftersom han pratade om risken för att Fondo höjer avgifterna, vilket skulle kunna motivera flytt.
Er tjänst ser intressant ut men principiellt kan jag inte ha ISK hos en aktör om det inte går att flytta ut fonderna därifrån.
Det skulle därför vara intressant att veta om det går.
Hej @Passiv , att vi inte kan erbjuda inflyttning till Fondo i dagsläget är huvudsakligen en resursfråga då hela förfarandet tyvärr är helt manuellt - när vi framåt lanserar betaltjänster mot privatkunder finns ett annat resonemang att investera i denna tjänst. Skulle du däremot vilja flytta ut ditt innehav från Fondo så ser vi givetvis till att fixa det.
Er kundtjänst vill att jag ska sälja mina fonder innan de kan flyttas från Fondo till Avanza trots att fonderna finns i bådas utbud. Ska det vara så? Jag vill inte ligga utanför marknaden i flera veckor/månader i väntan på en flytt så det är i så fall en nackdel med Fondo.