Någon som kollat närmare på denna app och om den är seriös/något att ha?
Går den att ner ladda ännu? Verkar inte så enligt deras hemsida?
Är det något liknande Savr?
De ger ju inte så värst mycket info på hemsidan
Bumpar denna. Var en artikel i DI idag. Är Fondo något att hänga i julgranen? Skulle vara intressant att veta vilka fonder som finns på plattformen och avgifterna jämfört med andra nätmäklare.
Man blir ju lite skeptisk till:
“För dig som vill ha lite fler fonder och funktioner att välja mellan tar vi ut en fast månadsavgift.”
Ska man behöva betala för att kunna välja mellan flera fonder?
Någon som vet vad som är valbart i gratisalternativet?
Godmorgon,
Reggade mig för att kunna svara och ställa en egen fråga om just Fondo. 
Har läst härinne lä(ää)nge och ni har alla hjälpt mig att bygga ett tråkigt (läs rofyllt) sparande där jag kan lägga tiden på min familj samtidigt som jag är trygg med min gjorda investering. Stora summor pengar har alltid gjort mig lite stressad, vilket ledde till att mitt sparande fick en oproportionerligt stor andel av min dagliga fokus. Det är en otroligt skön känsla att bara låta det puttra i bakgrunden så alla ni på rikatillsammans har mitt tack! 
Jag passade på att starta ett ISK på Fondo och i skrivande stund så ligger de på +200 fonder vilket inkluderar Länsförsäkringar, Aktie-Ansvar, BNP, Skandia, Allianz, AuAg för att nämna några. Jag gjorde några icke-vetenskapliga stickprover för att kontrollräkna priset mot Avanza och SAVR och det såg väl rätt ut. Med reservation för att väckarklockan inte ringt än. 
Men, det som fångade min uppmärksamhet lite extra är Proethos fond som kostar 0,46% på Fondo versus 0,71% på SAVR. Diffen på 0,25% är det växlingsavgiften? Som beror på att fonden inte hedgas?
Nu får man dricka kaffe.
Bra jobbat! Tål att tänkas på.
Skulle det inte vara intressant med en jämförelse mellan Avanza, Nordnet, Savr och Fondo nu @janbolmeson med fokus på totala avgifter? Tänker speciellt för lekhinken där ju många på forumet har exempelvis Proethos och AuAg-fonderna.
Som jag förstår det skickar Fondo vidare kickbacks/distributionsavgifter till kunderna. Det är därför fonderna blir billigare. Eftersom dessa är procentuella borde det handla om ganska mycket pengar över tid.
Je en jämförelse där man även tittar på tiden för köp och sälj, samt insättning och uttag.
Typ man gör exakt samma transaktioner och köper ett antal fonder, sen säljer man samma fonder och jämför hur lång tid de olika momenten tog.
Hej! Jag har precis upptäckt att den billigaste globala indexfonden och den billigaste breda svenska indexfonden finns på Fondo med följande avgifter:
Skandia Global Exponering A: 0,18%
PLUS Allabolag Sverige Index: 0,15 %
Vad tror ni om det, är det någon som använder Fondo?
https://twitter.com/kapitaletradio/status/1415190417314811906?s=19
En intervju med en av grundarna till Fondo
Om det inte är rätt länk heter avsnittet
David mot Goliat…
Inte hört talas om Fondo förut. Väl inne på sidan märkte jag att man varken kunde klicka på en fond för att få mer info, eller kunna sortera fonder på t.ex. avgift. Riktigt kass sida.
Sen sökte jag på “0,0” för att hitta fonder med avgift ≤0.1, vilket jag tänker inte borde vara omöjligt om man ger tillbaka provisionen. En fond hittades, “Highlight Sverige A” med avgift 0.05%. Förvaltarens sida skriver att det är en aktiv fond baserad på en algoritmisk modell, spännande! Sen kommer man ner till avgiften:
“Rörligt arvode: 50 % av överavkastningen jämfört med börsindex i klass A”. HAHA!
"Som andelsägare i Highlight Sverige betalar du inget fast förvaltningsarvode. Rörligt arvode tas ut endast när fonden överträffat avkastningen på den svenska börsen.
Vi strävar genom att dela eventuell överavkastning lika mellan fondbolaget och andelsägare, efter att skapa ett förtroende. Detta i en bransch som under mycket lång tid, och till viss del fortfarande, präglats av dolda och icke motiverade avgifter. Utöver den prestationsbaserade avgiften tillkommer ingen kostnad för andelsägaren. Det vill säga att någon fast avgift aldrig tas ut."
Låter väl hyvens 
Är väl åt andra sidan inget Fondo kan göra något åt - hur fonderna i urvalet prissätter sig. Samma gäller väl vara sig man (inte
) köper fonden via Fondo, Avanza eller Nordnet.
Personligt gillar jag iden att fonder bara ska ha betalt när de överträffar index (relevant index självklart) och så kan vi väl diskutera hur mycket de ska ha för det. Men ger heller en extra slant när de överträffar index än också att betala alla de gånger de inte gör.
Kan tycke det borde vara standard för aktivt förvaltade fonder att de bara tar betalt när de överträffar index, men är tveksam till om de vill vara med på den dealen 
Har startat ett lite testkonto på Fondo och trots det kanske är lite billigare kommer jag inte köpa enbart via dem än. En stor del av orsaken till det är att man - vad jag kan se - inte kan månadsspara i fonderna / göra autoinsättningar. Jag vill automatisera mina insättningar, så av den grunden faller Fondo bort än så länga även om de kanske är det billigaste valet jämfört med andra som Savr, Avanza och liknande.
Det är dock långt ifrån problematiskt, det ger två mycket dåliga incitament för förvaltaren.
Både att välja ett icke representivt index och att ta enorma risker med fondens pengar. Det är ju i princip så att förvaltaren får rejält bra betalt för hög risk ifall det faller väl ut och slipper nersidan ifall det går dåligt.
I praktiken en form av option med bara uppsidan med begränsad nersida.
Medans du med medel i fonden får andra sidan av den affären, hela nersidan och bara en del av uppsidan (relativt index).
Tänker mig ett representativt index (om det är förvaltaren själv som ska avgöra vilket som är representativt tror jag inte nödvändigtvis är en bra ide). Och tänker att nedsidan i fall det går dåligt tx. underpresterar mot index i 10 år = ingen inkomst, ville göra att bolaget inte tar allt för höga risker. Men vi får väl utvärdera hur det går med Highlight Sverige - det är väl deras tanka att göra det på det sättet. Bara ta ut betalning om de överpresterar mot index (SIXPRX)
Tror du tänker alldeles för långsiktigt. Väldigt många fonder läggs ner efter ett par år.
De kan satsa på skyhög risk och casha in rejält om det går bra. Går det dåligt 2 år lägger de bara ner fonden.
Fondbolaget sätter ju indexet när de skapar fonden.
Är väl lite som att kissa i byxorna. De kanske kan göra det 1 gång, men badwill och media kommer göra att de får mera än svårt vid att sätta det i system - tänker jag.