Varför använder ni inte Fondo?

Om det blir sämre förutsättningar så kan man hoppas på att det går att göra en ISK-flytt till tex Avanza eller Nordnet.

Ja men då är man utanför marknaden och eventuellt missar det man tjänat in med avgiften

1 gillning

Ja så är det ju tyvärr så därför kanske bättre att inte ha så mycket på Fondo och välja den för lekhinken.

Jag har en hel del Avanza Global som redan är billig (och inte finns på Fondo gissar jag?), har TJP på Avanza, använder deras sparkonton, osv. Har för små summor i övriga fonder för att bry mig om dom är billigare på Fondo.

Det stämmer Avanza Global finns bara på Avanza.

Fondo är särskild bra för dyra aktiva fonder som vi inte rekommenderar här, t:ex Swedbank Robur Globalfond A, Delphi Global A, BMC Global Select R SEK, Swedbank Robur Technology A osv. samt en del fonder från Carnegie med 36-44% rabatt på avgiften.
Dock har de inte (än) global plus A - jag hoppas de tar in denna dock.
Men annars kan man ju sammansätta en bra riktigt global portfölj genom DNB och valfri billig EM fond.

Om den mottagande banken erbjuder samma fond som man äger i det avgående ISK:t sker ingen försäljning. Samma antal fondandelar som man hade på sitt tidigare konto dyker upp på det nya kontot.

2 gillningar

har jag fel då i mitt tankesätt att vid flytt (alltså utan sälj) så står man utanför marknaden den tiden den flyttas? alltså den veckan eller två som det tar att flytta

De står inte utanför marknaden. Utan de är investerade under tiden.

1 gillning

Transaktionen påverkar inte heller beräkningen av kapitalunderlaget, så du drabbas inte av någon extra skatt.

1 gillning

En webbsida hade ju verkligen varit ett plus men jag tror vi får ha lite tålamod med detta :slight_smile:

1 gillning

De har ingen portföljbelåning så nej tack

Tror att just belåning skulle sänka Fondos kassa så lika bra de inte ger belåning än så länge :wink:

Det är många som använder portföljbelåning verkar det som. Inte kul att gå i en björnmarknad med belåning.

2 gillningar

Exakt mina tankar, Tror många överskattar sin uthållighet i just en björnmarknad :scream:

Jag har ca 12% hos fondo. Kanske är jag korkad men upplever att totalt kapital vs avkastning fladrar okorrilerat på ett sett som jag i alla fall inte med egna ögon sett/lagt märke till hos NN / avanza. Snabba fondköp och enligt mig billigast/bredast rabatter på marknaden.

Men räknar man lite på det så är en belåning på 8-10% hos avanza betyligt mer värt om man mest köper billiga indexfonder och över tid räknar på cirkus 10%/år i tillväxt. Självklart bygger det på att man kan ligga kallt i en långvarig björnmarknad samt att man har något att avyttra vid ett kraftigare fall för att hålla sig under 10%

Jag har påbörjat en flytt till avanza mest för att jag stör mig på “fladdret” men även för att kunna nyttja mer belåning om jag får feeling

6 veckor har gått än så länge… inget har hänt än.

För er som älskar LF global så finns den nu rabatterad hos Levler ca 25% rabatt. vilket jag tror de är ensamma om… uppskattar levlers UI något mer än fondo så kommer fortsatt ha portfölj hos dem.

Jag tycker generellt att vi skall stötta dessa uppstickare då de tillför nyttig konkurens

2 gillningar

Idag sparar jag 1000 kr/månad hos Fondo. Lägger dem i plus allabolag, småbolag och mikrobolag. Har även någon krona i Skandias globalfond samt plus fastigheter. Gillar att jag kan köpa dessa med bra rabatt som jag sedan återinvesterar.

Den dagen jag ser att Fondo har en seriös plan och vettig vinst på någon del av sin verksamhet tänker jag mig att jag ökar på mitt sparande rejält hos Fondo.

Tycker vissa delar i appen är sådär, men generellt så tycker jag att den är lättanvänd och användarvänlig.

Gällande belåning så förstår jag att Fondo inte får ihop det. De skulle i så fall behövt ha kunders pengar liggandes som de kunde låna ut, så är lyckligtvis inte fallet.

1 gillning

Jag vet varför jag inte gör det och det är för att fondo inte har någon förmånlig värdepapperskredit

+1 på detta. Skulle inte kännas lika säkert med tanke på att Fondo inte växt till sig ordentligt (än så länge i alla fall). Skulle säga det samma om Levler, SAVR och Kiwitrader för att vara helt ärlig. Kanske en annan sak med uppkommande Montrose i och med att de har Carnegie och numera DNB i ryggen och såklart Avanza och Nordnet som bägge spelar i en helt annan division jämförelsevis.

1 gillning

Eftersom Fondo inte är en bank får de inte använda den ena kundens pengar för att låna ut till en annan, kundens pengar ska vara separerade. Så om Fondo (eller t ex Lysa) vill till erbjuda värdepapperskredit måste de låna på marknaden och då kan de aldrig komma ner på Avanzas 1,99%