Varför använder ni inte Fondo?

Det stämde inte tidigare år när jag gjorde flytt från Fondo till Avanza. Fondo klarade inte av att flytta fondandelar, de tvingade mig att likvidera innehavet för att kunna flytta det till Avanza.

Och ja, fonden fanns i Avanzas utbud och från Avanzas håll var det inget problem.

1 gillning

Nej, det är fel. Det är tvärtom mot vad du skrev ovan. 250k för investerade och 1 miljon för oinvesterade.

Jasså, är det sant? Det var ju ändå ett dåligt betyg för Fondo, tycker jag! För mig skulle det vara avgörande i valet av förvaltare. Det vanliga är att värdepappermäklaren kan hantera in- och utflytt av investerade medel utan att kunden behöver sälja och sedan köpa tillbaka sitt innehav. Förutsatt att innehavet finns i båda förvaltarnas utbud.

Har man ett stort innehav (eller litet för den delen) så tar man ju en extremt stor risk att gå miste om avkastning under de dagar man står utanför marknaden. Ja, eller chans att missa kursfall för den delen.

Men i sådana fall är det ju snarare fråga om en typ av tärningsspel som man kanske skulle vilja särskilja från funderingar kopplade till valet av fondmäklare. :sunglasses:

Typiskt! Jag som var lite sugen på att låta Fondo förvalta mina DNB global indeks-fonder…

Ja, jag frågade dem uttryckligen om det innan jag flyttade in ca 80tkr dit och då sade de att de skulle lösa det och att det inte var ett problem.

Sedan när jag kom fram till att jag inte gillade tjänsten och att den inte innebar någon direkt besparing för mig så försökte de göra det men misslyckades. De sade då att antingen får jag sälja och ta ut det själv eller sälja och så flyttar de över likviden till Avanza. Jag valde det senare då jag redan hade bråkat med den flyttprocessen några månader och det var så lite kvar. Det mest irriterande var att de kom fram till det efter flera månader vilket gjorde att allt drog ut på tiden.

Av det skälet kommer jag aldrig att använda dem igen bara för att jag upplever det irriterande att man inte kan hålla vad man lovar.
Möjligen går det att flytta fonder idag eller framöver men det spelar ingen roll för mig nu då servicen var kass, jag kommer inte att gå tillbaka till Fondo.

Uppdatering:

Jag kollade lite noggrannare nu och flytten gick igenom december 2023 och det jag flyttade var två fonder som behövde likvideras trots att de fanns i både Fondos och Avanzas utbud. Jag påbörjade flyttprocessen i slutet av augusti och Fondo kunde inte klämma ur sig att det behövde likvideras förrän i början av december. Hade jag inte tjatat om att få svar hade det säkert dröjt längre då de inte kommunicerade detta till Avanza heller.

PLUS Småbolag Sverige Index
PLUS Mikrobolag Sverige Index

Du har rätt. Dock om banken gjort rätt så är pengarna skyddade. Investeringskyddet gäller endast om banken har fifflat med kundernas pengar. Finns alltid en risk men så länge det är en seriös aktör ska det inte hända. Tänker att det finns instanser som har rätt bra koll på banker. Banken har hårda regler. Men risken är där.

Jag använder Fondo. Bra priser på DNB och Storebrand. Men jag upplever många problem med appen, hälften av tiden strular den

1 gillning

Hur menar du strular @Dansk ? Enda som krånglar för mig ibland är att appen inte kickar igång bank-ide men det lösar sig genom att avsluta appen och starta den igen (när det händer - inte så ofta). Annars tycker jag appen fungerar utmärkt.

1 gillning

Samma sak här. Men ofta hänger appen efter jag har signerat med BankID också

Savr har 0.19 på LF Global och generellt bättre än fondo, stöd för aktier med lågt courtage och valutaväxling.

Fondo passar bra att ha lekhinken i då det är bra rabatt.
Jag har DNB Teknologi S där med 46% rabatt.

1 gillning

100% på det. Speciellt nischade fonder har fondo bra rabatt på många av, men också t:ex DNB Global Indeks S är oslagbart billig.

1 gillning

Av samma skäl att jag inte handlar på Lidl, Ica, Hemköp, Coop, Willys och Citygross beroende på vem som har lägst pris på det jag vill köpa.

Det är bekvämt att ha sina affärer på ett ställe och jag får ett pris på mitt sparande jag är nöjd med. Att jaga de sista punkterna i avgift genom att sprida ut sparandat har ett lågt värde för mig. Av samma anledning har jag inte 45 000 kr sparat på Avanza och Nordnet trots att jag helt skulle slippa avgift.

Var handlar du någonstans då? Lokal handlare som inte är ansluten till någon av de större kedjorna?

Jag har försökt logga in under dagen för att testa tjänsen (android), men efter bankid kommer rutan “Internt tekniskt fel. Försök igen”. Någon som upplever samma? Är detta vanligt hos Fondo?

Fungerar för mig i detta nu (använder förvisso iOS men ändå). Aldrig sett felet du beskriver heller. Du kan skriva till supporten (hello@fondo.se och support@fondo.se) alt. testa på annan enhet om du har tillgång till en sådan.

1 gillning

Sedan kan man fråga sig om det är värt att flytta för 0.04 % vilket motsvarar en Netflix prenumeration om du har 5 M i fonder.

Ja det är väl att det finns stöd för aktier och etf.

Har 50% av mitt sparande där och har inte upplevt några problem.

4 gillningar

Jag sparar numer bara i DNB global indeks. Jag låter det gamla sparkapitalet på Avanza ligga kvar, jag belånar det med värdepapperskrediten och kör med IPO ibland. Jag röstar med fötterna och sparar gärna på olika ställen om det är billigare.

1 gillning

Bra tips.
Jag kör en sorts “lekhink” om man vill på Fondo där jag har Storebrand Global All Countries A SEK som kärninnehav till endast 0,23% avgift vilket är billigare än vad jag betalar för samma fond i min TJP. Då kan jag gott leva med lite ESG som denna fond har men det är framförallt smidigt att ha utvecklade och utvecklingsmarknader i en och samma fond.

Sen behöver jag inte belåning i detta sparande så då platsar Fondo bra med sina låga avgifter.

2 gillningar