Bästa sättet att få pengarna att växa så mycket som möjligt med låg risk?

Hej!

Vilket sätt är bäst att få pengarna att växa så mycket som möjligt utan att riskera att förlora dem?

Jag har ingen bra koll gällande fonder/aktier etc. och har inte tänkt använda pengarna utan vill bara spara i många, många år och få dom att växa. Vad är då bäst att göra?

Just nu har jag t.ex. cirka 1,5 miljoner låsta i sparkonton med fast ränta. När folk får höra det blir man idiotförklarad eftersom “inflationen urholkar värdet av pengarna med tiden”, “det är alldeles för låg ränta och du betalar dessutom skatt på sparräntan” etc.

Men vore det så smart om jag slängde pengarna på börsen när jag har noll koll på den och dålig ork med att lära mig? Och som jag förstått finns det alltid en risk att ha pengarna där, även i en fond med mycket låg risk.

Men varför vill man ha pengarna på börsen om det finns ens en liten risk att man förlorar dem? Samtidigt ser jag givetvis problemet med dålig ränta på sparkonton och att värdet urholkas med tiden.

Jag har flera hundratusen i fonder också men dessa är ärvda och inget jag själv upprättat. De ligger dock inte i ett ISK utan det verkar vara den gamla sortens fonder från innan ISK existerade. Bör man låta dessa vara bara? Är det smidigt att föra över dessa till ett ISK istället eller behöver man betala en massa skatt då?

Jag såg en gång någon som gav följande tips;

"1. Installera Avanza eller Nordnet, skapa ett investeringssparkonto (ISK).
2. Köp en global indexfond som är passivt förvaltad och har en låg avgift (0,1-0,3%), ex. Länsförsäkringar global index eller DNB global indeks.
3. Månadsspara. Det vill säga köp alltid fonden samma dag, varje månad, oavsett hur marknaden står. Enklast är om du sparar när lönen kommer (finns autogiro på Avanza och Nordnet).
4. Ha en lång sparhorisont, åtminstone 10 år.
5. Paniksälj inte. Fortsätta bara månadsspara och sitt still i båten. Marknaden återhämtar sig till slut.

Det är sista punkten som de flesta misslyckas. De ser hur börsen kraschar och att sparpengarna kanske tappar 10%-20% av sitt värde. Säljer du nu, då har du realiserat förlusten och kommer aldrig bli framgångsrik på börsen. Du måste tänka tvärtom. Går börsen ned, se det som REA att köpa samma fond till en billigare peng. På sikt går börsen upp 7-8% årligen i genomsnitt. Det är därför du ska ha en sparhorisont på åtminstone 10 år.

I princip samma tips från andra framgångsrika investerare: Så här blir du miljonär "

Vore detta det bästa för någon som jag, eller bör jag fortsätta spara i sparkonton med fast ränta?

Tack på förhand!

2 gillningar

Lysa eller global indexfond för alla pengar du har lång sikt på (över tio år). Relativt hög risk med mycket hög riskjusterad avkastning på den risknivån.

2 gillningar

Lysa är någon sorts fondrobot eller? Vågar man lita på en sådan alltså?

“Relativt hög risk med mycket hög riskjusterad avkastning på den risknivån.”

Vad menas med “mycket hög riskjusterad avkastning” ?

Har exempelvis Avanza Zero och Avanza Global relativt hög risk?

Grundprincipen som du först måste acceptera är förenklat att du inte kan få real avkastning utan att ta risk. Avkastning är betalningen du får för att låta dina pengar utsättas för risk. Ingen ger dig gratispengar.

På sparkonto går du på lång sikt ungefär jämnt med inflationen, dvs du sparar bara pengarna dvs skjuter upp konsumtionen till ett senare tillfälle.

investeringar har du en förväntad positiv avkastning, dvs du skjuter inte bara på konsumtionen, utan har förhoppning om en avkastning som gör att du kan konsumera mer eller t.o.m leva på kapitalet i framtiden. På kort tidshorisont kan det gå ner, men på lång sikt är avkastningen positiv.

Det du citerar låter helt i linje med vad de flesta gör. Investera löpande i breda billiga globalfonder, köp och glöm. Ibland sjunker värdet rejält, något år senare är det tillbaka och du grämer dig att du inte köpte mer när det var så billigt.

3 gillningar

Beror på vilken sort. Lysa är bara 80% global marknadsvikt och 20% svensk marknadsvikt (vid 100% aktier).

I praktiken en 20% “homebias” och en extremt bred globalfond (bredare än många andra).

Hur mycket avkastning du får per risk. Så du får mer förväntad (odds för högre avkastning) avkastning för mängden risk du tar.

Det finns investering med hög risk och låg förväntad avkastning. Eller med hög risk och hög förväntad avkastning. Eller med låg risk och låg förväntad avkastning.

Det existerar inte låg risk och hög förväntad avkastning. Men det finns hög risk och låg förväntad avkastning. Sistnämnda måste man nogrannt undvika. Förstnämnda är en helig gral som inte existerar.

2 gillningar
2 gillningar

Om du investerar i en indexfond är risken att förlora allt nära nog noll. Det finns en risk att du förlorar mer än hälften, och det kan ta många år innan du är tillbaka där du startade. Det är en risk många väljer att ta eftersom sannolikheten att du tjänar pengar på börsen är klart större, på sikt.

Varför flyga, om det finns risk att krascha? ALLT vi gör i livet innebär någon form av risk. Börsen är för många en acceptabel sådan eftersom alternativet - att pengarna förlorar sitt värde på ett sparkonto - är värre.

3 gillningar

Det som också är bra att känna till är att ju längre man har pengarna på den där indexfonder desto mindre blir risken att gå back.

1 gillning

Risk är ett ord med flera betydelser vilket gör alla diskussioner om börsen förvirrande om man inte förstår vilken betydelser som åsyftas.

Risk = farligt

Risk = sannolikhet att förlora allt värde.

Risk = volatilitet. Dvs svängig värdering.

Eftersom det är samma ord har många väldigt svårt att skilja på betydelserna och därför klumpa ihop dem och anta att det betyder de första två, definitivt farligt och va väldigt rädda för dem.

När man pratar om Risk i investeringar menas nästan alltid volatilitet. Det är inget farligt och ökar inte sannolikheten för att pengarna ska va borta. Man äger fortfarande samma aktier eller fonder när de är lågt värderade och kommer va med upp när de blir högt värderade. Man behöver bara ha tillräckligt med pengar utanför börsen så man inte måste sälja just då.

Vill man undvika risk som i volatilitet är bankkonto med ränta ett bra val.

Men sannolikheten att 1 bank, tex banken man har sina pengar i ska kursa eller att 1 land tex valutan man har sina besparingar i ska råka ut för superinflation är troligen högre än att alla bolagen i en global indexfond ska kursa eller ens totalkracha i värde samtidigt.

Vill man undvika risk som i sannolikhet att bli av med hela sitt värde är globala indexfonder förmodligen säkraste valet. Även om sannolikheten för alla de tre nog är låg.

Enskilda aktier däremot är svårare eftersom de har båda riskerna i olika högre grad och man behöver förstå skillnaderna mer. Det är något för dem av oss som tycker det är en kul hobby.

5 gillningar

Inget vet, det är det korta svaret. Sedan finns det en uppsjö teorier, och teoriers enda värde är ju som bekant deras falsifierbarhet.

Detta besvarar ej TS fråga, men har Lysa samma konfiguration för alla eller kan man pilla lite i vilka aktier den plockar? Du har ju där en ganska stor skillnad gentemot en global indexfond till exempel.

1 gillning

De har val mellan hållbar eller bred. Men man kan inte göra val inom valen, utöver räntedelen.

1 gillning

Det går inte att tjäna pengar på pengar utan att göra lite jobb.

Jag lever i dag på att förvalta min egen portfölj, men att komma dit är ganska krångligt, eftersom det oftast krävs att man gör direkta investeringar i onoterade bolag och projekt utanför börsen. Det leder i sin tur till att en stor del av ens tillgångar blir bundna, i mitt fall ungefär 90 procent.

Det del som jag har likvid, som alltså går att sälja och sedan stå med pengarna i handen inom några dagar, har jag på ett ISK. Jag har delat den investerade summan i sju lika stora delar: jag ligger i tre räntefonder för högavkastande obligationer, tre aktiefonder med medelrisk och inriktning mot olika marknader och dessutom en post certifikat i fysiskt guld, schweiziskt.

Investeringshorisonten är tre år, trolig avkastning 15 procent per år, sammantagen risk är låg, risken att portföljen skulle falla i värde mer än säg tio eller i extremfall kanske tjugo procent nära noll.

När du väljer fonder är det helt ointressant att titta på avgifter, det som du är intresserad av avkastning. Sitt inte på mobilen, sitt framförande en ordentlig skärm och titta på avkastning på ett, tre och fem år. Välj fonder som har bra resultat på alla nivåer, strunta i kortidsraketer och legacy fonder med fantastiska tioårsresultat.

Låt valet ta tid. När du har valt, vänta någon vecka eller så och kolla igen – tänkte du verkligen rätt? Lät du dig lockas av något extremvärde som inte stämmer överens med din strävan efter stabilitet?

Lycka till!

7 gillningar

Du behöver bestämma hur viktigt det är att inte förlora något. Är det helt uteslutet så är sparkonto alternativet, sprid på flera banker och du bör kunna få lite över inflationen.

Alla andra alternativ innebär risk, men även högre förväntad avkastning, på lång sikt bör det ge ett högre utfall än banken, men du riskerar mer

1 gillning

Om man vill ha hög riskjusterad avkastning kan det kanske vara en idé att kika på allvädersportföljer. Det verkar som att en avancerad allvädersportfölj utan hävstång ger relativt hög Sharpekvot.

4 gillningar

Om sparkonto är bra eller dåligt beror ju på när och vad du ska göra med pengarna.

Ska du spendera pengarna inom ett par år kan sparkonto vara bra. Hur lång tid har det tagit att spara ihop pengarna? Desto svårare du har att jobba ihop pengarna igen desto försiktiga tycker jag att du ska vara med dem.

I och med att du ställer frågan misstänker jag att du inte satt dig in i sparande/investeringar så värst mycket. Skulle själv undvika att gå in med en stor klumpsumma när börsen är högt värderad. Försöka välja enskilda aktier utan någon erfarenhet skulle jag avråda ifrån.

1 gillning

RikaTillsammans har en bra kalkylator för att beräkna ränta på ränta effekten. Mitt tips är att du anger din summa och ditt månadssparande samt spar horisont och sen jämför med vad du kan få på ett klassiskt sparkonto.

Du kan börja med att lägga in en tredjedel av summan om du känner dig osäker. Det är såklart du som i slutändan bestämmer vad du vill göra med dina pengar.

Av de 1.5 miljonerna hade jag sparat 3-6 mån lön netto på rörlig/fasträntekonto som buffert. Om din sparhorisont är åtminstone 10 år hade jag tagit resterande belopp och successivt sparat i fonder dock utspritt under 1-2 år med tanke på att det är ganska stor summa som du har på räntekontona. E.g runt 25-50k i månaden tills allt är placerat (utöver buffert). Detta för att inte “tajma marknaden” och riskera köpa allt på en gång under en topp. Fördelningen hade jag valt som följande 50% global. 20% Sverige (index/småbolag/avkastning mm), 10 % emerging markets, 10% Europaindex 10 % branschfonder). Det sistnämnda kan du skippa och öka de andra om önskas.

No guts no glory!

Risken du inte tagit genom att ha sparat 1,5 mkr på sparkonto (hur länge?) har kostat dig mer pengar än du vill veta.

2 gillningar