Bästa sättet att få pengarna att växa så mycket som möjligt med låg risk?

Stort tack för alla råd i tråden!

Så om jag använde en miljon eller en och en halv för att investera allt i t.ex. Länsförsäkringar Global Index eller Avanza Global så vore detta ett ganska safe val om jag inte rör dessa på flera års tid?

Swedbank Robur Technology A har gått än bättre de senaste 5 åren än de ovan, men det står att den har högre risk. Hur kommer det sig? Är det för att informationsteknologi inte är så säkert att investera i?

Slump rent krass. Företagen i fonden råkade utvecklat sig annorlunda än marknaden förväntade sig 5 år sen.

När man gör statistiska analyser på fondavkastning för sektorfonder så finns det inget mönster som skiljer sig från slump (mer än den extra avgiften).

Definiera safe!

Indexfonder är att vara på börsen, börsen kan gå upp och ner, men historiskt har den gått upp på sikt.

På 10+ år minskar risken markant, men krascher kommer med jämna mellanrum. Det gäller att vara medveten om det och minska risken ju närmre i tid man kommer till pengarna behövs.

Tack för tipsen! Det finns ju fonder på Avanza som gått väldigt bra när man kollar 1, 3 och 5 år. Men de kanske har hög risknivå, ska man ignorera den?

Det står att t.ex. Avanza Global har 4/7 i risk. Om någon fond som gått bra de senaste 5 åren har 6/7 i risk, är detta då inget man bör ta i beaktning?

Så om vi säger att en person bestämt att ha pengarna på börsen i 10 eller till och med 20+ år. Bör personen då välja en fond som på Avanza anges ha hög risk men som kanske har haft väldigt bra avkastning om man räknar från början samt senaste 5 åren?

Det finns ingen som helst korrelation mellan historisk avkastning och framtida avkastning på denna typ av fonder.

Det är som att köpa din trisslott i den tobaksbutik som sålde denna förra miljonvinsten.

3 gillningar

En grundregel är att inte värdera en fond efter dess historiska avkastning. Det säger lite om framtiden.

Grundreglerna är att den ska vara billig, helst under 0.4% i avgift, gärna runt 0.2%, att den ska vara bred, globala indexfonder minskar risken och att du är ok med dippar på 50+%.

Högre risksiffra betyder oftast att det är en nischad fond, en sektor eller en region, så därmed större risk. Vilket betyder att den kan gå bättre än en fond med lägre risk, men den kan också gå sämre.

Jag kan förstå att det kan dippa, det man kan bli orolig över är om det inte återhämtar sig trots att många år går.

Hur kommer det sig att globala fonder har runt 75% USA? Är det inte riskabelt med så stor andel av ett land, även om jag förstår att många stora, kända företag finns där.

Marknaden värderar det så. Marknaden tar hänsyn till risker och framtida förväntad ekonomisk utveckling.

Du tar större risk att gå emot marknadens värdering.

Kolla toppen på de globala fonderna. Alla i toppen är globalt förankrade företag. Såklart kommer flera troligen tappa andelar närmsta 10-20 åren och nya ta över.

Sen är det svårt att veta om det är USA, Europa, Asien eller Afrika som kommer med nästa generation storföretag. Så det är därför jag satsar globalt, så jag slipper gissa.

Vad är skillnaden mellan “Länsförsäkringar Global Index” som kallar sig för en “aktieindexfond” jämfört med “Avanza Global” som enbart kallar sig “indexfond” ?

Är det ingen större skillnad mellan dessa oavsett vad de benämner sig?

Vore det “sunt” att välja någon av dessa fonder, investera 1 miljon eller 1,5 miljoner i den om jag inte tänkt använda dem på 5-10 år eller ännu längre?

5 år är egentligen för kort. Snarare behöver du minst 10 år

Att bolagen befinner sig i USA betyder inte att det är 75% USA egentligen. Många av dessa stora bolag har bolag och intäkter över hela världen, de bara råkar ha sin hemvist i USA.

2 gillningar

De är båda globala indexfonder, Avanzas är billigare och med färre innehav, om jag minns rätt.

Anser ni att det är viktigt att sprida pengarna bland många olika fonder, eller är det fullt tillräckligt att investera allt i en enda som Avanza Global?

Räcker med en billig global indexfond som täcker stor del av marknaden.

Är DNB Global Indeks de bästa valet som global indexfond eftersom de inte utesluter vissa som Länsförsäkringar Global gör?

Eller vad anser ni är bäst?

Utesluter även Avanza Global på liknande sätt som Länsförsäkringar Global gör?

Båda fonderna är artikel 8 fonder, så vissa uteslutningar görs i båda. I dag så utesluter DNB något mindre, men välj den du gillar bäst. Ingen vet om det förändras i framtiden.

Viktigast är att vara investerad i en bred, billig och global indexfond, sen vilken man väljer spelar mindre roll.

1 gillning

Vilken global indexfond använder du?

Kör två, har LF global och Robur Access global. Kändes smidigast då de säljs på mina gamla banker.

De är väldigt lika, men känns kul att ha två att jämföra och ha lite backup om en bank har IT-strul en period.

Men alla banker har bra alternativ för långsiktigt investerande, bara man undviker de nischade, dyra och aktivt förvaltade fonderna.

1 gillning