Jag vill ha ett så simpelt sparande som möjligt som jag bara kan glömma och spara med autogiro varje månad. Samtidigt vill jag täcka så mycket av marknaden som möjligt till en så låg avgift som möjligt.
Då jag äger en lägenhet så vill jag inte vara överexponerad mot Sverige har jag kommit fram till. Är även lite emot tillväxtmarknader.
hur resonerar ni? Skulle DNB Global Indeks S kunna vara en fond att bara spara i och glömma utan att känna att man missar att äga ”hela marknaden” allt för mycket?
Kan möjligtvis en ETF vara bättre så som WEBN eller liknande? Den måste bara gå att köpa på Avanza isåfall så är jag nöjd!
Har hållt detta bra länge nu och har absolut noll kli i fingrarna att byta, sälja osv … måste därmed undermedvetet vara att jag känner att det inte behöver försöka förbättras, bara hålla över tid, månadsspara på och hoppas det är värt mycket mer om 30 år än idag!
Globalfonderna har blivit väldigt USA-tunga, där amerikanska bolag har en andel på 70-75%. Det är inte helt orimligt eftersom USA står för runt 65% av världens börsvärde men jag föredrar att ha lite mindre USA. Både Europa och tillväxtmarknader har gått bra i år, så det finns valmöjligheter.
Vill man ha en enda fond tycker jag Storebrand All Countries är ett vettigt val.
Ska du bara ha en fond så köper du DNB global indeks S. Då är din avkastning maximal i förhållandet till den risk du tar. Alltså maximal risk justerad avkastning.
Så ser det ut just nu, ingen vet hur fördelningen ser ut om 10, 20, 30 eller 40 år. Så vill man slippa ombalansering och pill, så är troligen DNB ett utmärkt val.
Alla top tio globala indexfonder i RTs lista bör vara utmärkta val om man bara vill låta det automatiserade månadsinvesterandet rulla på, år efter år.
Men ska man ha 10% här och 10% där så krävs tid och koll. Vilket TS vill undvika.
WEBN är nog bra (hoppas jag som har hela min förmögenhet där), men på Avanza har den (och andra börshandlade fonder) höga transaktionskostnader, så det gäller att vara rätt säker på att man inte kommer sälja på ett bra tag om man ska köpa den där.
ETF marknaden utanför USA verkar inte ha lika bra och billigt utbud som i USA. Vi har istället ett bra fondutbud som man inte verkar ha samma utbud av i USA…