En global indexfond, köpa och glömma

Hej!

Jag vill ha ett så simpelt sparande som möjligt som jag bara kan glömma och spara med autogiro varje månad. Samtidigt vill jag täcka så mycket av marknaden som möjligt till en så låg avgift som möjligt.

Då jag äger en lägenhet så vill jag inte vara överexponerad mot Sverige har jag kommit fram till. Är även lite emot tillväxtmarknader.

hur resonerar ni? Skulle DNB Global Indeks S kunna vara en fond att bara spara i och glömma utan att känna att man missar att äga ”hela marknaden” allt för mycket?

Kan möjligtvis en ETF vara bättre så som WEBN eller liknande? Den måste bara gå att köpa på Avanza isåfall så är jag nöjd!

Ge gärna förslag för jag tar tacksamt av alla!

Maskinen.

Ja, det funkar

4 gillningar

Hej!

Kör på med DNB GLobal! Den är billig och bred, täcker många företag globalt. :slightly_smiling_face:

Jag kör själv 100% DNB, och automatiskt månadssparande. :ok_hand:t2::slightly_smiling_face:

Med vänlig hälsning, Patrik

2 gillningar

Japp, eller Storebrand Global all countries så får du med tillväxtmarknader också.

Eller allas vår favorit Lysa förståss :slight_smile:

1 gillning

Kör DNB och glöm.

2 gillningar

85%DNB Global, 10% Avanza Emerging Markets, 5%Plus Alla Bolag Sverige :locomotive::railway_car::railway_car::railway_car::railway_car::railway_car:

2 gillningar

70% DNB global Indeks

10% DNB global Emerging Markets Indeks

10% Handelsbanken Globala Småbolag Index

10% Spiltan Globalfond Investmentbolag

Har hållt detta bra länge nu och har absolut noll kli i fingrarna att byta, sälja osv … måste därmed undermedvetet vara att jag känner att det inte behöver försöka förbättras, bara hålla över tid, månadsspara på och hoppas det är värt mycket mer om 30 år än idag!

Trodde TS bad om enklast möjliga upplägg? Denna typ av portfölj kräver väl ändå ombalanseringar? :thinking:

5 gillningar

Globalfonderna har blivit väldigt USA-tunga, där amerikanska bolag har en andel på 70-75%. Det är inte helt orimligt eftersom USA står för runt 65% av världens börsvärde men jag föredrar att ha lite mindre USA. Både Europa och tillväxtmarknader har gått bra i år, så det finns valmöjligheter.

Vill man ha en enda fond tycker jag Storebrand All Countries är ett vettigt val.

4 gillningar

Ska du bara ha en fond så köper du DNB global indeks S. Då är din avkastning maximal i förhållandet till den risk du tar. Alltså maximal risk justerad avkastning.

1 gillning

Så ser det ut just nu, ingen vet hur fördelningen ser ut om 10, 20, 30 eller 40 år. Så vill man slippa ombalansering och pill, så är troligen DNB ett utmärkt val.

Alla top tio globala indexfonder i RTs lista bör vara utmärkta val om man bara vill låta det automatiserade månadsinvesterandet rulla på, år efter år.

Men ska man ha 10% här och 10% där så krävs tid och koll. Vilket TS vill undvika.

Dimensional world equity fund, som är väldigt bred har 62% USA (finns hos Handelsbanken)

Verkar inte finnas hos avansa dock, som var ett av TS kriterier.

1 gillning

WEBN är nog bra (hoppas jag som har hela min förmögenhet där), men på Avanza har den (och andra börshandlade fonder) höga transaktionskostnader, så det gäller att vara rätt säker på att man inte kommer sälja på ett bra tag om man ska köpa den där.

1 gillning

Lysa är väll det som är absolut bäst här? Att ha en globalfond täcker ju inte hela marknaden på samma sätt som lysa.

1 gillning

Det stämmer Lysa om man tar bort 20% övervikt Sverige. 80% bredast och 20% smalast. :joy::wink::rofl:

1 gillning

jo men många avanza exempel här har sverige fonder listade.

1 gillning

Men som TS skriver, så önskas en lösning som finns på avansa. Så gissar att fondrobotar går bort och lösningar med flera olika fonder.

D :clap: N :clap: B :clap: hela vägen! :partying_face:

Ja.

ETF marknaden utanför USA verkar inte ha lika bra och billigt utbud som i USA. Vi har istället ett bra fondutbud som man inte verkar ha samma utbud av i USA…