När sker fondköpet?

Hej.

När sker det faktiska köpet när man köpet en fond? Ex globalfonder tar det ofta ett par dagar innan köpet är genomfört. Låt säga att jag köper idag för att jag tror börsen vänder upp igen, kommer jag då köpa efter dagens kurs eller kursen om ~2dagar?

Med vänlig hälsning, Kristoffer

Nej, fonderna köps vid den stopptid som gäller för fondköpet. T ex 13:00 samma dag. Brukar stå vilken tid som gäller. Men säg att du köper klockan 09:00 på morgonen och mycket hinner hända tills klockan slår 13:00, då har du en risk där att tänka på. Detta blir ju speciellt aktuellt om man försökte parera börsnedgången som skedde de senaste dagarna. Vill man att det ska gå superfort är det ETF fonder som gäller. Men ETF fonder är normalt man inget har i sin portfölj långvarigt…

Ok, så köpet genomförs när fondköpet går från “marknad” till “under behandling”? Oftast kl 13.00.

Plockar upp en gammal tråd.

Avanza, när sker fondköpet? Vid “Skapad”, “Tidigast på kontot” eller när?

1 gillning

Uj- det här visste jag inte om: varför har man oftast inte ETF långvarigt? Är det så att de oftast har kortare genomsnittslängd (innan de oftast läggs ner dvs), och att man då får betala courtage och växlingsavgifter i onödan (eftersom man måste köpa nytt sen)?

Jag har ETF:er långvarigt i mina portföljer och har haft det länge. Ser inga argument för att det inte skulle gå hur bra som helst.

2 gillningar

Puhhh- det är nämligen min plan framöver (att ha ETF:er)!

När sker fondköpet när en delmarknad är stängd?

Jag köpte DNB global en måndag då USA var stängt pga helgdag men inte övriga världen vars börser störtdök

Köpet gick igenom ändå med köpdag den dagen. Innebar det att jag köpte USA-börsen till överpris?

Motsatt kan man köpa en globalfond till rabatt om USA är stängt pga helgdag men alla andra börser går upp och man vet att USA-aktierna borde ha gått upp om det var öppet ?