Jag har funderat på det här med att köpa och byta fonder. Ofta går ju köpet igenom vid en viss tidpunkt. Vilken “dagskurs” kan den där tidpunkten tänkas representera? Är det dagskursen för dagen innan, samma dag, någon sorts rörlig kurs eller vad gäller egentligen? Just när börsen går upp mycket (som idag) blir det ju viktigt vilken kurs man får.
Om man teoretiskt tror sig (kunna) tajma marknaden så kanske det är säkrast att köpa en ETF istället för en vanlig fond? Då får man ju helt säkert “nukursen” och inte något annat.
Olika för olika fonder och banker. De flesta på Avanza har bryttid kl 13.00. Ordrar lagda innan 13.00 går till fondbolaget och säljs på NAV som presenteras den dagen. Ordrar efter kl. 13.00 går dagen efter. Sedan tar det ett par dagar för säljtransaktionen att administreras av fondbolaget och skickas fram och tillbaka.
Om vi pratar fondbyten i försäkring, exempelvis tjänstepensioner, så är det vanligast med 2-dagarshandel. Du köper/säljer/byter till okänd kurs och får oftast morgondagens slutkurs.
Nu är det några år sedan jag slutade jobba men på det bolag jag arbetade för var kl 22:00 brytpunkten sön-torsdag. (När jag skriver detta är det fredagsmorgon och det spelar därmed ingen roll om jag lägger en order under dagen eller om jag gör det under helgen senast kl 22 på söndag)
Sedan lever ekonomini en global värld med tidszoner så typen av fond du avser köpa/sälja kan ibland vara avgörande.
Kanske vill du sälja en Nordamerikafond och köpa en Asienfond för det frigjorda kapitalet.
Då uppstår det vanligtvis ytterligare en dags förskjutning eftersom vid USA-börsens stängning har redan Asienbörser öppnat upp sin handel för nästkommande dag och du tappar således 1 dag.
De sista åren jag arbetade upplevde jag att vissa fondbyten gick långsammare då fondbolaget inte längre ville agera bank och mellanhand åt sina kunder och ligga ute med pengar för köptransaktionen utan inväntade att pengar för sålda fondandelar från externa fonder först skulle landa innan man genomförde köp av fondandelar i den nya fonden.
Enligt villkoren hade fondbolaget 7 dagar på sig att genomföra hela köp- och säljtransaktionen även om det vanligtvis gick fortare än så.
Ibland sker ju plötsliga fall, antingen i enskilda bolag eller i hela marknaden. Oftast är dessa nedgångar överreaktioner och följs av en uppgång dagen efter eller liknande. Vill man då specifikt dra fördel av den där specifika nedgången så är alltså vanlig fond inte det bästa alternativet.