Måste få ställa en rejäl amatörfråga men blir knäpp på detta. Om jag tar som exempel en fond som jag har, AMF aktiefond småbolag, så har i princip samtliga av fondens största innehav gått rätt bra uppåt idag men ändå landar fonden på -0,37 %. Kursen är uppdaterad idag så det är alltså dagens utveckling så vitt jag förstår.
I min tanke så skulle ju kursen naturligtvis gått upp idag då det var idag dessa innehav gick bra. Eller kan det i själva verket vara så att dagens utveckling baseras på gårdagen trots att de anger att det är utvecklingen med dagens datum?
Hoppas någon förstår hur jag menar. Vill gärna veta hur saker fungerar.
Det är gårdagens stängningskurs som de uppdaterat med idag. De räknar ut det under kontorstid (när börsen fortfarande är öppen och alltså inte har några stängningskurser för idag).
När du säljer av fondandelar så får du korrekt kurs.
Rent generellt får man betrakta alla kurser man ser som preliminära. Inte ovanligt att kurser först uppdateras och har dagens datum, för att senare på kvällen få en helt annan kurs och tillhörande annan värdeutveckling. Eller att kurser släpar efter med en eller flera dagar. Köper man eller säljer får man fastställda och korrekta kurser.
Jag tror att fondbolagen räknar ut ut nav när det passar dem.
Vissa gör det varje dag, andra några ggr per vecka (innan de ska utföra köp och säljordrar som lagts på hög).
Vissa skickar ut den nya nav-kurser på förmiddagen, andra senare eller t o m 20.00 på kvällen.
Så, navkursen speglar inte exakt den senaste handelsdagens utveckling i aktierna.
Hade samma fundering igår om AMF småbolag. Låt oss säga att aktierna i fonden öppnar plus kl 9:00, vid fondensstopptid är på minus (tror att för AMF gäller 13:00) för att sedan stänga på plus vid 17:30. Om det här händer flera dagar i rad, ser spontant ut som att man kan förlora avkastning men i längden spelar ingen roll hur mycket en aktie varierar under en dag/vecka. Eller tänker jag fel?
För många fonder får man en “dagens utveckling” som egentligen är gårdagens utveckling eller en mix av vad som hände igår och idag.
Man ska inte kunna handla till känd kurs, vilket skulle vara fallet om dagens notering avser gårdagens kurs. Därför har de fonderna fördröjd handel så att order placerade före t,ex 13.00 handlas till morgondagens kurs, inte dagens.