Jag köpte Spiltan investmentbolag innan stopptiden kl 13.00 till en NAV kurs på ca 590 kr (kommer inte ihåg exakt), och idag när handeln redovisades på kontot hade jag handlat till en NAV kurs på 619 kr.
Vet man inte hur mycket man betalar för fonden när man köper andelar, även ifall det är innan stopptid? Ser man bara föregående dags NAV kurs? Det står nämligen att 619 kr var gårdagens köpkurs, men igår när jag köpte, återigen innan stopptid, stod det 590 kr (antar att kursprisen från dagen innan visades?)
Jag är super förvirrad. Antar att de inte kan göra fel och att det bara är jag som missförstått.
Helt rätt om du lägger ordern idag innan kl.13 så ser du gårdagens nav kurs. När fonden uppdateras imorgon är det dagens nav kurs du köper fonden. Då blir det de kursen som du ser imorgon. Helt korrekt som det ska vara. . Den här är gårdagenskurs. Du kan inte köpa för gårdagenskurs .
Tänk om man kunde köpa för gårdagens kurs även aktier? Tyvärr fungerar inte så. Klart om jag lägger order idag då köper jag till dagens kurs. . Inte gårdagens. Om du fick det billigare om det var tvärt om hade du inte klagat eller hur? . Ingetting är missledande då det finns i detalj affärsdag köp/sälj samma dag efter dagens stängnings kurs. Inte svårare än så.
Tyvärr kan man inte veta till vilken kurs man köper och säljer fondandelar.
Priset sätts vid börsens stängning, och du måste in med din order innan kl 13.00
ETF är variant som går att handla med direkt.
Fungerar ungefär som en fond, men köp/sälj fungerar mer likt en aktie.
Jag har lite emot nishade fonder. Tidigare kunde det ta upp till 3 dagar att få sålt dem.
Tidigare hade jag någon fond inriktad på guld och silver.
På morgonen när jag lade säljorder kunde guldet stå högt,
och sedan sjunka under förmiddagen.
En sådan fond kan lätt röra sig 5-10% under en dag.
För index fonder eller breda fonder är detta ett mindre problem.
För guld och silver handlar jag med de underliggande aktierna direkt istället.
Köper man en aktie vet man vilket pris man betalar vid köptillfället. När du köper en fondandel vet du inte vilket pris du betalar vid köptillfället. Där ligger skillnaden.
Ja, det måste bli så. En aktie handlr du på en öppen marknad, där du lägger en order och endast om det finns en motsatt order kommer din affär genomföras.
Alltså du lägger in en order på ett visst pris du kan tänka dig betala, finns det någon som vill sälja till det priset kommer det kunna genomföras en affär. I mer illikvida aktier kan det hända att det tar dagar innan du lyckas köpa en aktie.
Vill du istället köpa fondandelar så behöver fonden skapa dessa fondandelar. Det gör fonden genom att köpa de underliggande aktierna. Men det är inte givet vilket pris på varje aktie som fonden kommer kunna köpa aktierna för när du lägger en order. Många aktier handlas i en och samma fond på olika börser som har olika öppettider (runt om i världen).
Så för att ingen ska missgynnas vid skapandet eller förstörandet av fondandelar så behöver NAV kursen sättas när fonden vet hur mycket av varje aktie den ska handla.
ETFer har “authorized participants” som tjänar pengar på spreaden för att skapa och förstöra fondandelar när priset på andelen överstiger eller understiger summan på priset för innehaven hos varje hel andel.
Nej, riktigt så fungerar det inte i praktiken. Det skulle vara helt administrativt omöjligt om fonden skulle genomföra 100-tals köp- eller säljorder varje dag som exakt skulle följa enskilda köp eller försäljningar.
Fonderna gör däremot regelbundna köp och försäljningar av aktier. När dagen är slut gör man en sammanställning som ger dagens kurs på fondandelarna.För att få den löpande verksamheten att fungera har man en kassa som gör att man alltiid är likvid.
Även om en fond följer ett visst index , kommer man aldig att kunna följa indexet exakt, just beroende på behovet av kassabehållning.
Intressant! Jag har sett på Morningstar att flera fonder är både kort och lång i kontanter samtidigt. Innebär det att de har lånat pengar för sin likviditetskassa? I så fall borde man klara att bara underprestera med räntan på de likvider man har lånat. Exempel från Avanza Global: